Kerstkrans maken, hoe doe je dat?

Een kerstkrans zelf maken. Een kerstkrans is een typische versiering voor kerstmis. Het is een ronde vorm, versierd met dennengroen, hulstblad en herfstblad, kunstsneeuw, appeltjes, kerstballen, en dergelijke. Om zelf een kerstkrans te maken heeft u een krans en kerst-groen nodig, en nog wat zaken. Veel kunt u gewoon uit de natuur halen. De overige spullen kunt u kopen.

Wat heeft u nodig voor het maken van een kerstkrans?

  • Groen, zoals dennentakjes, klimop en/of hulst (taai groen wat lang houdbaar is)
  • Dennenappels
  • Fijn ijzerdraad om te binden
  • Gouddraad, zilverdraad, kleine kerstballen op een prikkertje, kerst versiering
  • Eventueel kleine paddenstoeltjes op prikker, walnoten op prikkers, kleine versiersels, eikels.
  • Een basiskrans van stro, ijzerdraad of ander materiaal (te koop in plantenwinkels, bloemenwinkels of warenhuizen). U kunt ook zelf de krans maken van niet te scherp ijzerdraad en stro of ander materiaal wat sterk genoeg is.

Kerstversiering

Kijk voor unieke kerstversiering ook eens bij:

Kerstkrans maken

Draai het fijne ijzerdraad een paar maal om de krans heen ter versteviging. Sorteer het groen in kleine bosjes (de takjes moeten niet langer zijn dan maximaal 20 centimeter) Leg steeds een bosje groen dicht tegen de ring aan en zet het vast met draad.

kerstkrans1.JPG
Afbeelding 1

Zorg dat de takken elkaar overlappen zodat de krans mooi dicht wordt. Als u rondom (achterkant van de krans wel vrijhouden natuurlijk) een aantal bosjes takjes hebt aangebracht, zet dan opnieuw een halve cirkel takjes op de krans vast. Doe alsof u steeds rokjes van takjes op de krans aanbrengt. Laat de rokjes elkaar overlappen zodat de krans mooi vol wordt.

kerstkrans2.JPG
Afbeelding 2

Als de krans vol is, bindt de uiteinden van de draad dan in een lus bij elkaar en maak een lus, als u een krans wilt die u op wilt hangen.

kerstkrans3.JPG
Afbeelding 3

Maak een mooie strik van rood lint en bevestigt die met het draad aan de krans. (Afbeelding 4)

kerstkrans4.JPG
Afbeelding 4

Decoreer de krans met dennenappels, eikels, keesversieringen op stekertjes.
Wikkel tot slot eventueel een rood lint om de krans, met veel ruimte ertussen. (Afbeelding 5)

kerstkrans5.JPG
Afbeelding 5