Kerstboom optuigen, hoe doe je dat?

Kerstboom versieren, hoe versier je een kerstboom? Een kerstboom wordt geassocieerd met gezelligheid, kerstfeest, en donkere winterdagen. Persoonlijk vind ik het heel gezellig een degelijke sparrenboom vol lichtjes in de huiskamer. Voordat de boom staat en met lichtjes en kerstballen staat te pronken, moet je weten hoe de kerstboom versieren moet. En wat voor kerstboom kiest u, een echte of een kant en klare kunstboom?

Kerstboom versieren, hoe doe je dat?

Een mooie namaak kerstboom kunt u online kopen bij: Bol.com kerstbomen (zoek naar: kerstboom). Aanrader!

Maar ook een mooie echte spar kan uw voorkeur hebben. De prijzen van een echte boom verschillen niet veel van een nepboom, alleen de nepboom kunt u ieder jaar opnieuw gebruiken en hij verliest geen naalden. Daar staat tegenover dat de echte boom een lekkere geur verspreidt.

tekenboom.gif

Is een kerstboom een Spar of Den?

De kerstboom die wij jaarlijks in Nederland in onze huiskamers zetten, wordt in de volksmond een dennenboom genoemd, maar het is eigenlijk een sparrenboom. U kunt een echte sparrenboom kopen, of een namaakboom of kunstboom voor kerst. De namaakbomen worden steeds populairder, omdat veel mensen een echte kerstboom veel gedoe vinden met naalden, of ze vinden het jammer om bomen in huis neer te zetten. Kijk voor een mooie neppert eens bij: Bol.com kunstkerstbomen (zoek naar: kerstboom). Prachtige bomen, ook andere kerstspullen.

Hoe versier je een kerstboom?

Voordat je de boom versiert is het belangrijk om te kijken of de piek straks op de top past. Is de top te dik, zaag hem dan af voordat je de boom neerzet. Als je de boom al versiert hebt en dan pas tot de ontdekking komt dat de piek niet op de top past, is het namelijk een heel gedoe om de top af te zagen. Zet de boom op een stabiele plek en geef zo nodig steun. Geef water als de aarde droog is.

  • Ik ga er vanuit dat u bijvoorbeeld een mooie volle boom met een kluit aarde + wortels heeft uitgezocht.
  • Zet de boom op een verhoging, bijvoorbeeld een kleine tafel Leg wat groen of rood crêpepapier op de verhoging. Zilverpapier maag ook.
  • Zorg dat u de boom regelmatig water kunt geven, dus er moet een platte schaal of bord of wijde kom onder de pot staan.
  • Begin met de verlichting, verdeel deze goed en evenwichtig over de boom. Zorg dat er overal lichtjes zitten en zet ze goed vast aan de takken. Gebruik GEEN echte kaarsen. Het risico op brand is echt te groot.
  • Als je van kunstsneeuw houdt, spuit die dan in de boom. Houd er rekening mee dat kunstsneeuw nauwelijks van kerstballen en verlichting te verwijderen is. Je kunt dus de sneeuw het beste op de boom spuiten voordat je de ballen en andere versiering erin houdt, tenzij je van erg veel wit in de boom houdt.
  • Als de kerstverlichting in de takken zit, hang dan alle andere versierselen in de boom. Kerstballen, kettingen en slingers. Eventueel ook wat engelenhaar.
  • Hang ook eens wat snoepgoed in de boom, zoals kerstkransjes met rode lintjes. Spuit geen kunstsneeuw op het snoep.
  • Hangt kerstballen aan haakjes aan de takken en verdeel ze goed over de boom. Kijk zo nu en dan op afstand hoe de boom eruit ziet. Zijn der versierselen goed verdeeld, staat de boom recht genoeg?
  • Zet op het laatst de piek op de boom.
  • Geef de boom eenmaal per week voldoende water zodat de wortels vochtig blijven.
  • Zet de echte boom na de kerst meteen buiten, dan overleefd hij de winter misschien.

Een kerstboom optuigen is niet moeilijk als je eerst de lichtjes in de boom hangt, en
daarna pas de andere versiering, en als je alles goed over de boom verdeelt.