Kerst en nieuwjaarswensen. Originele teksten

Kerst en Nieuwjaarswensen, hoe schrijf je originele teksten op een wenskaart voor het nieuwe jaar? Je kunt kiezen voor een regel die je op alle kaarten schrijft, maar niet iedereen heeft een goed jaar achter de rug. Je moet dus ook rekening houden met de personen aan wie je de kaart stuurt. Aan iemand die in 2010 een familielid verloren heeft, schrijf je immers niet 'ik hoop dat 2011 weer zo'n mooi jaar mag worden.'

En u kunt natuurlijk ook zelf kerstkaarten maken, spotgoedkoop en professioneel. Een kerstspullen koopt u lekker betaalbaar online bij:

Met kerst en nieuwjaarswensen komt het dus ook aan op een beetje tact. Algemene wensen als 'we wensen jullie een mooi 2011', zijn natuurlijk prima, maar weinig origineel. Je kunt mooie teksten bedenken of je kunt zelfs gaan rijmen. Enkele voorbeelden van kleine gedichtjes voor nieuwjaar en kerst.

Jinglebell, Jinglebell, ach je kent dat liedje wel.
Een witte kerst en een kalkoen
wat vuurwerk en wat oliebollen
om middernacht champagne, want
het nieuwe jaar is weer begonnen.
We wensen je veel voorspoed
gezondheid en geluk.

OF:

Het oude jaar is haast voorbij
en je bent alweer een dagje ouder.
Het nieuwe jaar staat aan de deur
en tikt je op de schouder.
Treed dit jaar vol blijdschap en geluk
als een wonder tegemoet.
Want alle goeds wordt jou gewenst
bij alles wat je doet.

Niet rijmen of wel rijmen?

Rijm maakt het gezellig, maar een gewone regel of couplet zonder rijm is heel toepasselijk. Als je niet goed rijmen kunt, kan je beter gewoon een toepasselijke regel schrijven. Je kunt dan een regel zonder rijm schrijven, bijvoorbeeld:

  • We wensen jullie voor 2015 gezelligheid, tevredenheid, plezier, vriendschap, lekker eten, plezier in werk en vrije tijd, mooie vakanties en natuurlijk heel veel liefde, gezondheid en geluk.
  • Dit jaar weer de lotto niet gewonnen? Dat geeft niks, want geluk is belangrijker. We wensen jullie heel veel geluk in 2015.

Bij het schrijven van kerst en nieuwjaarskaarten kan je heel gemakkelijk een rijmschema aanhouden om persoonlijke regels te rijmen. Laat het laatste woord van een regel dan niet op de volgende regel rijmen, maar op die erna, zoals in dit voorbeeld:

Blijdschap, plezier en gezondheid
en omringd met goede mensen
Maak er een heel mooi jaar van, meid
want dat is wat wij jou wensen

Zoals je ziet is er gebruik gemaakt van omarmend rijm. De regels slaan een keertje over en rijmen dan weer. Dat geeft veel rust in rijmende teksten en is dus een tip.

Digitale kerst en nieuwjaarskaarten verzenden

Om een digitale kaart te versturen, heb je alleen de mailadressen van vrienden en familie nodig. Kies een grappige kaart uit en schrijf erbij: 'We wensen jullie veel te lachen in 2015.'
Of schrijf een persoonlijke tekst.