Keelpijn. Wat kunt u er tegen doen?

Keelpijn is een veel voorkomende klacht. De keel kan pijnlijk zijn bij slikken of gewoon een droog of prikkend gevoel geven. De keel kan rood zijn, de amandelen kunnen opgezet zijn en er kunnen witte stippen in de keel te zien zijn. Keelpijn kan samengaan met hoesten, verkoudheid, koorts, algehele malaise, slikklachten, bronchitis achtige klachten, enzovoorts. Wat kunt u tegen keelpijn doen?

Om keelpijn te verzachten kunt u (bij eenvoudige keelpijn) gorgelen met zout water (een mespuntje zout op een liter water), pijnstillers gebruiken zoals paracetamol, een dropje nemen, zuigtabletten tegen keelpijn gebruiken, een warme doek om de nek dragen kan helpen. Eerst is het echter belangrijk om te weten waar de keelpijn vandaan komt.

  • Kou gevat
  • Keelontsteking
  • Trauma
  • Van de amandelen
  • enzovoorts

Als er sprake is van keelpijn met koorts en/of keelpijn veroorzaakt door een trauma, neem dan altijd contact op met een arts. Voelt u zich niet goed, neem dan ook contact op met de dokter voor advies. Ook voor kleine kinderen met keelpijn kunt u overleggen met de dokter.
Voelt u zich verder goed maar heeft u gewoon last van wat keelpijn, drink dan regelmatig wat water en/of neem een waterijsje. Ook een lekker dropje en/of een pijnstiller zoals paracetamol kunnen verlichting geven. Voor kinderen overleggen met de dokter.

Keelpijn, gevaarlijk?

Keelpijn is meestal ongevaarlijk maar uiteraard zijn er uitzonderingen. Keelpijn wordt serieuzer als er sprake is van koorts, benauwdheid, vocht vasthouden. Ook keelpijn die u niet verklaren kunt, moet u serieus nemen. Neem altijd contact op met arts indien er sprake is van:

  • keelpijn en benauwdheid
  • keelpijn veroorzaakt door een scherp voorwerp of ongeval
  • keelpijn en vocht vasthouden
  • keelpijn en pijn in de tanden, kaak of armen
  • keelpijn bij kleine kinderen die benauwd zijn of niet fit
  • keelpijn bij allergie
  • keelpijn en (hoge) koorts
  • keelpijn en witte stippen in de keel
  • keelpijn en hoesten met gekleurd sputum
  • keelpijn die niet overgaat
  • keelpijn en pijn op de borst of kaak
  • keelpijn en hoge koorts
  • keelpijn en u vertrouwt het niet
  • keelpijn/pijn die u niet verklaren kunt

Met keelpijn naar de dokter?

Keelpijn is net als hoofdpijn, een algemene klacht. Vaak hoort het gewoon bij een verkoudheid of griepachtige klachten. Soms heeft keelpijn een ernstiger oorzaak zoals angina (witte stippen in de keel), difterie of hartfalen of zoiets dergelijks. Ook kunt u voor bacteriƫle infecties van de keel antibiotica krijgen om te behandelen. De dokter kan beoordelen of dit zinvol zal zijn. Daarom wordt bij keelpijn aangeraden te overleggen met een arts als er reden is om er vanuit te gaan dat de keelpijn misschien een symptoom is van een achterliggende ziekte of kwaal.

Dit artikel is niet door een arts geschreven. Neem bij twijfel over uw klachten dus altijd contact op met een arts.