Kamerplanten verzorgen

Kamerplanten, hoe verzorg je die? Veel mensen hebben kamerplanten. Één of meerdere kamerplanten in huis kamer gezelliger en zorgen ook voor gezonde lucht. Sommige mensen hebben groene vingers. Het houdt in dat ze hun planten goed verzorgen. De een is beter in het verzorgen van kamerplanten dan de ander. Toch is dit een kwestie van weten wat je moet doen. Kamerplanten zijn gebaat bij een goede verzorging.

greenfingers.gif

Hoe verzorg je kamerplanten? Niet elke plant heeft dezelfde verzorging nodig. Zo hebben bloeiende planten over het algemeen meer water nodig dan groene planten. Vetplanten daarentegen hebben meestal weinig water nodig. Ook cactussen staan erom bekend dat ze lange tijd zonder water kunnen. Vroeg of laat heeft elke plant echter water en voedsel nodig. Over het algemeen mag ervan uitgaan dat verzorgen van kamerplanten gemakkelijk werk is. Let op de volgende punten:

  • planten met bloemen drinken graag
  • planten met lichte bladeren hebben veel licht nodig
  • planten met donker blad houden van schaduw of halfschaduw
  • planten mogen niet in het water staan uitgezonderd moeras planten
  • planten met hangende bladeren hebben dorst
  • planten met stevige bladeren voelen zich goed
  • veel planten hebben regelmatig mest nodig
  • dor blad verwijderen
  • slappe verlepte bloemen verwijderen, bevordert de bloei
  • zet kamerplanten niet boven de verwarming
  • als u nieuwe kamerplanten koopt zit er meestal een verzorgingsadvies bij. Lees dit even door en bewaar het bij de plant.
  • groeiende planten hebben eens in de zoveel tijd een grotere pot nodig. Laat de oude kluit intact met wortels en al, en zet de kluit over in een grotere pot met verse aarde om de kluit heen. Druk de aarde met zorg aan, niet te hard maar ook niet te los.

Hoeveel kamerplanten?

Hoeveel kamerplanten u in de kamer zet is uiteraard afhankelijk van uw eigen wens. Het is wel zo dat hoe meer kamerplanten u heeft, hoe groener de uitstraling van een kamer wordt. Het kan echter ook te veel zijn. Kies uw kamerplanten met zorg. Grote planten zet u achter en kleine planten voor. Op die manier wordt het een mooi groen geheel.