Johan Friso bedolven onder lawine

Op 17 februari 2012 raakte prins Johan Friso bedolven onder een lawine in Lech te Oostenrijk, na een periode van zware sneeuwval. Hij was samen met een goede vriend, Florian Moosbrugger. Kort na het ongeluk deden verschillende geruchten de ronde en werden ook de eerste feiten gemeld. De prins heeft 25minuten onder de sneeuw bedolven gelegen, en hij werd rond 12.35 uur uit de sneeuw bevrijd, waarna met reanimatie begonnen is. Dit wijst erop dat hij een tijd niet zelfstandig geademd heeft. Er is ook sprake geweest van een hartstilstand. Hij werd 50 minuten gereanimeerd, waarna hij uiteindelijk in coma werd gehouden op de IC in Innsbruck. De hersenen zijn het beste beschermd tegen zuurstoftekort, maar bij zo'n ernstig zuurstoftekort is hersenschade eigenlijk vrijwel uitgesloten.

De reanimatie van prins Johan Friso heeft te lang geduurd. Een zeer ernstige situatie waarbij met name de hersenen, ernstige schade hebben opgelopen wegens zuurstoftekort. Mensen kunnen na dergelijk langdurig zuurstoftekort ook hersendood blijken, dat wil zeggen dat de hersenen geen activiteiten meer laten zien. Na het ongeluk werd Prins Friso met spoed overgebracht naar een ziekenhuis in Innsbruck waar vaker slachtoffers van lawines worden behandeld. Het gerucht gaat dat de man die bij hem was, Florian Moosbrugger, zelf wel een airbag droeg waardoor hij zichzelf uit de lawine bevrijden kon. Direct daarna zou hij prins Friso met zijn handen hebben uitgegraven en begonnen zijn met reanimeren.

Laatste nieuws:

  • Op 24 februari 2012 gaf het hoofd van het team van behandelend artsen van prins Johan Friso een persconferentie. Dit werd direct uitgezonden op Nederland 1 om 12.00 uur in de middag. Helaas waren de berichten zeer slecht. Johan Friso ligt in coma, is niet ontwaakt uit zijn coma, en er is nog weinig kijk op herstel. De koninklijke familie beslist in welk revalidatiecentrum de prins verder verzorgd zal worden. Er is sprake van geen of weinig hersenactiviteit. Pas op termijn kan men met zekerheid vaststellen of er nog enig herstel zal optreden maar de kans daarop is niet groot. De prins is te lang zonder zuurstof geweest en hij werd 50 minuten gereanimeerd. Hij heeft geruime tijd een hartstilstand gehad. Zijn hersenen hebben door zuurstoftekort grote schade opgelopen. Te groot. Pas na ongeveer 3 maanden kan men zeggen of er herstel opgetreden is maar de prognose lijkt helaas erg somber.
  • Johan Friso is vervoerd naar Het Wellington-ziekenhuis in Engeland. De prins zal behandeld worden op de neurologische revalidatie-afdeling. Het ziekenhuis wordt internationaal geroemd.

Hersenschade?

De lichaamstemperatuur van Johan Friso werd in het ziekenhuis ongeveer twee etmalen kunstmatig laag gehouden, zo rond de 33 graden. Dit was noodzakelijk om de schade te beperken. Daarna volgt men een procedure die op lawine slachtoffers die zuurstoftekort hebben gehad, van toepassing is. Het lichaam wordt dan langzaam weer opgewarmd. Daarna probeerde men de prins uit zijn kunstmatige slaap te ontwaken. Men kon dan pas waarnemen of Johan Friso op prikkels reageerde, zoals pijnprikkels of op geluid. Omdat de prins na enkele dagen nog geen tekenen van ontwaken gegeven heeft, waren de vooruitzichten niet gunstig. Hoe eerder hij tekenen van ontwaken en reacties (bijvoorbeeld reactie op pijnprikkels) zou geven, hoe beter.

  • Pupilreflexen zijn belangrijk. Als de pupillen niet reageren op licht, wijst dat op ernstige problemen met de hersenen
  • Pijnreflexen: als een patiënt niet reageert op pijnreflexen, is dit een slecht teken. Als een patiënt wel reageert op pijnreflexen, is dit hoopvol
  • Als een patiënt uit een kunstmatige slaap ontwaakt, is dit uiteraard zeer gunstig

Op dit moment is de prognose slecht. De gezondheidsproblemen van de prins zijn tragisch. Onderzoeken zullen de komende dagen misschien nog meer inzicht geven. Als Friso niet wakker wordt, en ook niet of nauwelijks reageert op prikkels, wordt de hoop steeds kleiner.

Off-Piste skiën

Johan Friso is off-piste gegaan met enkele andere personen of alleen met zijn goede vriend Florian Moosbrugger. Er was sprake van lawinewaarschuwing 4, wat zeer gevaarlijk is. Men skiet echter wel vaker off-piste in het sneeuwgebied. De waarschuwing zijn genegeerd, en dit is voor eigen risico, wat ook wel vaker voorkomt, maar wat wel sterk af te raden is. Het gebied was in elk geval niet afgezet. Dit heeft het wellicht aantrekkelijker gemaakt om toch buiten de piste te skiën. Anderen die tegelijk met prins Friso off-piste gingen, zijn ongedeerd gebleven. Florian Moosbrugger droeg een zogenaamde airbag, waardoor men veel meer kans heeft om een lawine te overleven. Er zou geen begeleiding van een gids bij zijn geweest. De lawine was geen 30 meter breed en 40 meter lang zoals eerder bericht werd, maar wellicht ongeveer 200 meter breed. Men kan door een lawine ernstig gewond raken, of erger. Met name na de zware sneeuwval in het gebied voorafgaand aan het ongeluk. Johan Friso is weliswaar een zeer ervaren skiër maar bij lawinewaarschuwing 4 kan iedereen die off-piste gaat skiën onder een lawine bedolven raken. Eerder had men in het gebied gepoogd lawines uit te lokken met springstof, mogelijk om juist onverwachtse lawines te voorkomen. Dit had geen lawines tot gevolg gehad.

Film en berichtgeving skiongeluk Johan Friso

Prins Friso ongeluk

Men gaat er vanuit dat Johan Friso op de hoogte was van het lawinegevaar en dat de waarschuwingen bewust genegeerd zijn, zonder echter gevaar te willen opzoeken. Friso is feitelijk gestikt toen hij bedolven lag onder de sneeuw. Een verschrikkelijke tragedie. Hoe het in de toekomst verder zal gaan met prins Friso, is nu nog niet met zekerheid te voorspellen. Hoop doet echter leven.

Airbag

Het is niet duidelijk waarom Johan Friso geen airbag droeg. Deze airbags worden door skiërs tegenwoordig steeds vaker gedragen als veiligheidssysteem. Een skiër die in een lawine terecht komt moet bij kennis zijn om de airbag te openen. Als de skiër in een lawine terechtkomt zorgt de airbag ervoor dat men minder snel bedolven raakt, ook maakt de airbag de kans van overleven groter omdat de ribbenkast meer ruimte krijgt om te ademen. In een lawine wordt men heen en weer geslingerd en waar men eenmaal terechtkomt wordt men bedolven onder het gewicht van pakken sneeuw. Men weet dan vaak niet meer waar men zich bevindt, wat onder of boven is en de sneeuw dringt in ogen en mond en longen. Als de lawine voorbij is en men is bedolven, kan men zich niet of nauwelijks bewegen, de borstkas heeft geen ruimte om te ademen en vervolgens kan men gemakkelijk het bewustzijn verliezen en stikken. Ook onder de sneeuw kan de airbag ruimte creëren zodat samendrukking van de borstkas wordt voorkomen en ademen toch enige tijd mogelijk wordt. Een pieper, die Friso wel bij zich had, zorgt ervoor dat men relatief snel gevonden kan worden.

Pieper

Florian Moosbrugger is een goede vriend van de familie en gastheer van het vakantieadres van de koninklijke familie, in Lech. Volgens berichten verkeerde hij na het ongeluk enkele dagen in shock. Friso werd om 12.35 uur gevonden omdat hij een pieper bij zich droeg. Dit is een apparaatje wat een signaal uitzend zodat men opgespoord kan worden. Een skileraar die het ongeluk vanaf een afstand zag gebeuren, sloeg direct alarm.

Prognose voor Johan Friso

Na langdurig zuurstoftekort kan het slachtoffer overlijden en er kan hersenschade zijn. Ook de ademhaling wordt bedreigd omdat de longen schade kunnen hebben opgelopen. In eerste instantie zal de prins beademd worden, op een bepaald moment zullen artsen kijken of de apparatuur kan worden uitgezet. Friso moet dan zelf weer gaan ademen, zonder hulp van beademing.

Blijvende gevolgen

De risico's op ernstige blijvende gevolgen is groot, maar er zijn ook veel lawine slachtoffers die weer geheel herstellen. Leden van de koninklijke familie en zijn gezin zijn regelmatig bij hem. Het bezoek moet echter beperkt blijven. Er is nu officieel kijk op de schade aan zijn hersenen. De schade is zeer groot. Men kan slechts hopen dat Johan Friso nog uit het coma zal ontwaken. Voor zijn familie en vrienden, maar ook voor iedereen die meeleeft met de koninklijke familie, is het afwachten en hopen op positieve berichten.

Filmpje geboorte prins Johan Friso

Kritieke situatie

De eerste 24 uur na een dergelijk ongeluk wordt de patiënt vaak in een kunstmatige slaap en onderkoeld gehouden. Soms ook langer. Bij ernstige hersenschade te hebben opgelopen door langdurig zuurstoftekort, kan de patiënt overlijden of wakker worden. Na ongeveer 2 weken moet duidelijk zijn of de patiënt zelf kan ademen. Anders blijft men feitelijk alleen in leven dankzij apparatuur en sondevoeding. Als de patiënt zelf kan ademen wil dat niet zeggen dat er nog meer herstel zal optreden. De eerste maanden na het zuurstoftekort kunnen nog verbeteringen optreden.

Als prins Friso deze tragedie overleeft dan heeft hij nog een lange weg te gaan van revalidatie en wordt hij zeer waarschijnlijk nooit meer de oude. In het ernstigste geval, wordt hij nooit meer wakker. Een onverdraaglijke en trieste gedachte.