Jodiumtabletten tegen radioactief jodium

Jodiumtabletten bieden bescherming tegen radioactief jodium, wat vrij kan komen bij rampen met kerncentrales. Radioactief jodium wordt opgenomen door de schildklier en veroorzaakt op den duur mogelijk schildklierkanker. Als er bij een ongeluk met een kerncentrale, zoals in Japan, jodiumtabletten worden ingenomen, wordt dit jodium opgeslagen in de schildklier. Het radioactieve jodium wordt dan niet meer opgeslagen in de schildklier. Op die manier wordt schildklierkanker op termijn, voorkomen.

Vanaf dinsdag 15 maart 2011 mogen bewoners van 6 gemeentes in Nederland en Belgiƫ, gratis jodiumtabletten worden opgehaald. Dit is ter preventie van schildklierkanker bij een mogelijke ramp met een van de kerncentrales in de woonomgeving. Het gaat in Nederland om Borssele, Hulst, Goes, Reimerswaal, Vlissingen, Terneuzen, Woensdrecht en Sluis. Mocht er een kernongeval plaatsvinden, kan men de jodiumtabletten innemen. Ook in Middelburg zullen de gratis tabletten worden verstrekt, voor het geval ooit radioactief jodium vrijkomt. De tabletten beschermen verder niet tegen radioactieve straling. Het is louter om de kans op schildklierkanker bij een kernongeval te beperken. Alle gemeentes bevinden zich niet verder dan 20 kilometer van een kerncentrale af.

Wat te doen bij een kernramp?

Als er een ernstig ongeval in een kerncentrale voorkomt, waarbij radioactiviteit vrijkomt, wordt geadviseerd binnen te blijven. U moet ramen en deuren sluiten. Inademing van radioactieve stoffen, veroorzaakt extra risico. Ook het eten van voedsel wat besmet is met radioactieve deeltjes, is gevaarlijk.

Jodiumtabletten

Het innemen van jodiumtabletten kan alleen schildklierkanker voorkomen. De schildklier neemt namelijk jodium op, totdat het orgaan geen jodium meer kan opnemen. Betreft het radioactief jodium, dan veroorzaakt dat op den duur kanker. Daarom worden jodiumtabletten verstrekt aan mensen die mogelijk radioactief jodium zouden kunnen opnemen via de schildklier. Als er gewoon jodium wordt opgeslagen kan het radioactieve jodium namelijk niet meer door de schildklier worden opgeslagen, aangezien de schildklier dan al niet-radioactief jodium heeft opgenomen.

Binnenblijven

Binnenblijven bij een kernongeval zal de risico's in meer of mindere mate beperken, maar zeker niet volledig kunnen voorkomen.