Is Facebook gek geworden? Nieuwe voorwaarden 2015

Facebook komt met nieuwe voorwaarden 2015. Is Facebook stapelgek geworden? Facebook eigent zich alles wat jij plaats op Facebook, eenvoudig toe als hun eigendom. Kortom, of je nou een foto van jezelf plaatst of van een ander, of een filmpje, of een stukje tekst, alles wat je op Facebook plaatst, geeft Facebook het recht te gebruiken en er aan te verdienen (dat laatste vooral, want dat is hetgeen waar Facebook op uit is, nog meer miljarden verdienen). Dat betekent dus ook dat jouw foto's niet meer geheel jouw foto's zijn.

Voorbeeld: Facebook vindt dat als jij een foto van jezelf (of van je kinderen bijvoorbeeld) op Facebook plaatst, en je liked ook toevallig ooit een plaatje van een vakantiepark (bijvoorbeeld) dan vindt Facebook dat ze de foto van jouw kinderen mogen verkopen aan dat vakantiepark. Ze vinden dat ze de foto van jouw kidneren (of van jezelf bijvoorbeeld) bij advertenties mogen plaatsen. Ze plaatsen ze dan alleen bij advertenties waar jij ooit iets positiefs over gezegd hebt, dus stel je hebt ooit ene plaatje vane en vakantiepark geliked, of je hebt ooit iets positiefs gezegd over een vakantiepark, dan kan Facebook die informatie gebruiken voor advertentie doeleinden.

Wat kan je er tegen doen?

  • Het beste is natuurlijk om je Facebook account te sluiten als je baalt van het hebberige Facebook. Als je het Facebook account sluit, bezoek Facebook dan minimaal 14 dagen niet meer, anders heeft Facebook de onhebbelijke gewoonte om je account botweg weer te activeren, zonder jouw toestemming uiteraard, zoals we van Facebook helaas gewend zijn. Je hebt bij Facebook nou eenmaal weinig in te brengen, dus sluit je account en bezoek Facebook zeker 14 dagen niet meer.
  • Als je je account op Facebook niet wilt sluiten: Like dan niets meer op Facebook. ze kunnen dan ook jouw voorkeuren niet meer doorverkopen aan adverteerders en ze ervoor te laten betalen
  • Plaats geen foto van jezelf meer in je profielfoto. Profielfoto's zijn namelijk altijd openbaar en dus beschouw Facebook jouw profielfoto als een plaatje waar ze mee mogen doen wat zij willen
  • Plaats geen foto's, filmpjes of berichten openbaar. Zet alles alleen voor vrienden zichtbaar en nooit meer openbaar
  • Like ook nooit meer iets wat openbaar staat op andermans tijdlijn
  • Leg anderen uit waarom ze ook niets meer openbaar moeten tonen op hun Facebook
  • Doe geen uitspraken over jouw voorkeuren, hobby's, interesses, want Facebook kan deze informatie verkopen aan bedrijven, zodat deze jou weer kunnen gaan lastigvallen om iets te verkopen aan je
  • Stap over naar Google plus, en raad al je vrienden aan hetzelfde te doen. Maak je pagina op Google Plus eerst helemaal cool, en stuur je vrienden dan pas een vriendenverzoek, je zal zien dat ze dan gemakkelijker overstappen naar Google plus. De voordelen van Google Plus zijn talrijk, Google PLus is moderner en je kunt veel meer doen dan op Facebook, zoals in aparte kringen chatten, het nadeel is denk ik dat ze een onprettige witte pagina's bieden waar je het gevoel krijgt dat je in een virtueel ziekenhuis beland bent. Maar met een beetje geluk zal Google een beetje kleur in de tent gaan gooien

Stoppen met Facebook

Steeds meer mensen willen stoppen met Facebook. Op zich begrijpelijk, want Facebook beschouwt alles wat je op Facebook plaatst als hun eigendomsrecht. Ja, ook dat leuke fotootje van je kleinkind, daarvoor geef je de rechten weg aan Facebook op het moment dat je het openbaar op je tijdlijn plaatst, of als profielfoto. Het is een heel eng idee dat je foto's op Facebook van een winstmachine voor Facebook deel uitmaken. Je interesses doorverkopen om je te stalken met reclames. En jij krijgt daar geen vergoeding voor.

Wat staat er in de nieuwe voorwaarden van Facebook?

Facebook staat erom bekend geen rekening te willen houden met de privacy van Facebook gebruikers. Al die gegevens leveren Facebook namelijk miljarden dollars op en aangezien ze gewoon de gegevens als hun eigendom beschouwen, kunnen ze nog meer verdienen. Het einde van Facebook komt zo natuurlijk wel in zicht, want er is een grens aan waar je als gebruiker in mee wilt gaan, maar voor die tijd vult Facebook nog lekker de eigen bankrekeningen.

artikel 9.1

Artikel 9.1 luidt:

Artikel 9.1
Je geeft ons toestemming je naam, profielfoto, inhoud en informatie (zoals een merk dat je leuk vindt) te gebruiken voor commerciële, gesponsorde of gerelateerde inhoud die door ons wordt aangeboden of verbeterd. Dit betekent bijvoorbeeld dat je een bedrijf of een andere entiteit toestaat ons te betalen om je naam en/of profielfoto met je inhoud of informatie te tonen, zonder dat je daarvoor compensatie krijgt. Als je een specifieke doelgroep hebt geselecteerd voor je inhoud of informatie, respecteren we bij het gebruik je keuze.

Volgens dit dubieuze artikel stelt Facebook dus dat je met elke foto, ieder plaatje en ieder filmpje wat jij openbaar Facebook plaatst, meteen toestemming verleent aan Facebook om dit commercieel te gebruiken zoals zij dat willen. Ben je bijvoorbeeld trots op je selfie, jammer dan voor jou, het selfie is niet voor Facebook een mogelijkheid om geld aan jouw foto's te verdienen, dus misschien plaatsen ze de foto wel bij een reclame over condooms, of afslankpillen, als jij bijvoorbeeld ooit eens een grap over condooms geliked hebt, of als je ooit eens een een reclame voor afslankpillen gedeeld hebt of een opmerking over afslankpillen geliked hebt. Nog erger wordt het als je zelf fotograaf bent. Tjakka! Elke foto die je op Facebook openbaar plaatst, is volgens artikel 9.1. een foto die zij ook mogen gebruiken. En Facebook schrijft erbij dat zij al je foto's en filmpjes en teksten mogen gebruiken voor financieel gewin. Ze mogen informatie over jou dus doorverkopen, of voor advertentie doeleinden gebruiken. Je hebt geen rechten meer je hier tegen te verzetten.

Artikel 2.1

Artikel 2.1 luidt:

Artikel 2.1
Voor inhoud waarop intellectuele-eigendomsrechten rusten, zoals foto’s en video (IE-inhoud), geef je ons nadrukkelijk de volgende toestemming, afhankelijk van je privacy- en app-instellingen: je verleent ons een niet-exclusieve, overdraagbare, royaltyvrije, wereldwijde licentie om alle IE-inhoud te gebruiken die je plaatst op Facebook of in verband met Facebook (IE-licentie). Deze IE-licentie eindigt wanneer je jouw IE-inhoud of je account verwijdert, tenzij je jouw inhoud hebt gedeeld met anderen en zij de inhoud niet hebben verwijderd.

Waarom stoppen mensen met facebook?

Mensen stoppen met Facebook omdat Facebook privacy aan hun laars lapt, en omdat Facebook te weinig doet om mensen te beschermen tegen andere mensen als het aankomt op privacy. Ook vinden steeds meer mensen Facebook ouderwets en oubollig worden.