Huis kopen zonder verborgen gebreken

Een eigen huis kopen is populair en zal dat waarschijnlijk altijd blijven. Met een eigen huis investeert u in de toekomst en spaart u huurkosten uit. De aflossing van uw huis kunt u vergelijken met een huurprijs, maar nu komt dit deels naar uzelf terug. Als u een eigen huis wilt kopen zoekt u een huis zonder verborgen gebreken. Waar moet u dan op letten?

Een eigen huis kopen is al tientallen jaren iets waar veel mensen van dromen. Hoewel er voor en nadelen aan het kopen van een huis zitten, is het nog steeds voor veel mensen ideaal om vroeg of laat een eigen woning te kopen. Ook kopen steeds meer mensen op latere leeftijd een tweede huis, bijvoorbeeld als vakantiewoning. Als je vastgoed koopt kunnen er verborgen gebreken zijn. Denk aan problemen met:

  • dak
  • riolering
  • fundering
  • schimmel
  • vocht
  • enzovoorts

De makelaar is verplicht u de verborgen gebreken te melden en ook de verkoper hoort dit te melden.

Makelaar en verborgen gebreken

Een huis kan verborgen gebreken hebben. Als u een huis wilt kopen moet u altijd opletten of er verborgen gebreken zijn. De Makelaar is verplicht u op gebreken te wijzen, maar soms kan het voorkomen dat ze niet ontdekt zijn.

  • Let op vochtplekken op muren en plafonds, dit kan wijzen op lekkage.
  • Let op scheuren in muren, dit kan wijzen op verzakking.

Een goede makelaar heeft verstand van verborgen gebreken, daarom is het zinvol om een makelaar eerst eens kritisch naar het huis te laten kijken. Ook aannemers die verstand hebben van het bouwen van huizen, zien soms dingen waar anderen overheen kijken.