Hoornhaar, grote wespen, wat zijn dat?

De Hoornhaar is een zeer grote wesp. Hij kan wel 4 centimeter lang zijn. Deze grote wesp is niet zo eng als hij lijkt. Hij ruimt insecten in de tuinen op. De Hoornhaar is een zeldzame wesp, waar we zuinig op moeten zijn. Een steek van de Hoornhaar is geen lolletje en pijnlijk, maar in principe is de steek niet veel gevaarlijker dan die van gewone bijen en wespen.

Een hoornhaar is niet zo agressief als een gewone wesp, en steken doet hij alleen als hij zich bedreigd voelt. Steekt de Hoornhaar in de mond, hals of op te tong, dan kan een steek gevaarlijk zijn, wegens zwellingen op die plaatsen. Ook kunt u allergisch zijn voor wespensteken en voor het gif van de hoornhaar, dan kunnen misselijkheid, hartkloppingen, benauwdheid en duizeligheid optreden. U moet direct een arts bellen of een ziekenhuis bezoeken als u allergisch reageert op wespensteken of steken van andere insecten. Ook als u na een steek andere rare klachten heeft die u niet vertrouwd, kunt u het beste contact opnemen met een arts.

De Hoornhaar voelt zich prettig in duingebieden bosrijke omgevingen en in de buurt van zandgrond. In Nederland liep het aantal drastisch terug door het gebruik van agressieve bestrijdingsmiddelen in de landbouw, maar tegenwoordig groeit zijn aantal weer iets. De hoornhaar blijft als soort echter kwetsbaar.

  • De officiële naam van de Hoornhaar is Vespa Crabro.
  • De hoornhaar leeft in groepsverband
  • De hoornaar ruimt insecten in de tuin op
  • De koningin kan tot 4 centimeter lang worden
  • De gewone Hoornhaar wesp is ongeveer 2,5 centimeter lang
  • Ze ruimen ook dode insecten op
  • Gehele kolonie sterft bij vorst, uitgezonderd bevruchtte vrouwtjes die het volgende seizoen weer als koningin nieuwe nesten zullen starten
  • Jaagt ook ’s nachts
  • Wordt ook papierwesp genoemd wegens substantie die door koningin gekauwd wordt om nest te bouwen
  • Vrij hangende nesten zijn groot en indrukwekkend

Hoornhaar filmpje

.