Hooikoorts, wat doe je er tegen?

Hooikoorts. Hoesten, niezen, kriebelende slijmvliezen… Het hoort allemaal bij hooikoorts. Deze verschijnselen treden op als er stuifmeel pollen in de lucht zitten. Lees ook over de behandeling van hooikoorts met: Nasonex neusspray of Xysal tabletten

De patiƫnt reageert bij hooikoorts allergisch op de fijne stuifmeel pollen, en dan kunnen er zich allerlei lastige verschijnselen voordoen. De klachten kunnen wel een maand lang aanhouden. Allergische reacties op stuifmeel zijn erfelijk, daarom komt hooikoorts vaker voor in dezelfde families.

Hooikoorts, wat zijn de verschijnselen?

De verschijnselen bij hooikoorts kenmerken zich door een of meerdere verschijnselen:

  • Niezen
  • Dikke ogen
  • Rode ogen
  • Loopneus
  • Benauwdheid (astma-achtig)
  • Hoesten
  • Huiduitslag
  • Jeukende neus
  • Minder kunnen ruiken
  • Brandende keel of kriebelende keel
  • Brandende ogen
  • Hoofdpijn
  • overige…

Omdat er bij hooikoorts sprake is van een allergische reactie, wordt er histamine aangemaakt.

Bron TV Dokter

Pollenseizoen, wanneer is dat?

Hooikoorts komt veel voor in de maanden mei, juni en juli, omdat het gras dan tot bloei komt. Stuifmeel roept de allergische reactie op, dit kan ook in andere periodes van het jaar zijn. Vaak beginnen de klachten tussen januari en juni. Het kan voortduren tot in de herfst en gaat over als er geen stuifmeel meer in de lucht zit.

Hooikoorts behandeling

Lees ook over de behandeling van hooikoorts: Nasonex neusspray of Xysal tabletten

Raadpleeg bij benauwdheid of andere ernstige klachten altijd een arts. Hooikoorts is meestal niet ernstig, maar het is wel wel lastig. Vermijdt stuifmeel. Gedurende het pollenseizoen kunt u het beste 's morgens naar buiten gaan. 's Middags zitten er meer pollen in de lucht dan 's morgens. Als u verstandig bent blijft u dan binnen en houdt u de ramen en deuren dicht. Met name bij droog en zonnig weer kunt u meer last hebben.