Hive, insectenspel, helemaal hip

Hive is een slim uitgedacht strategisch spel, wat te vergelijken is met een eenvoudige vorm van schaken. Het vergt niet zoveel denkwerk als schaken, maar het is wel een spel waarbij je een strategie moet bedenken om te winnen. Het spel bevat platte stenen, zeshoekig van vorm zoals honingraten, waarop insecten staan afgebeeld. Op de stenen staan de volgende insecten afgebeeld:

  • Bijenkoningin
  • Sprinkhanen
  • Spinnen
  • Mieren
  • Kevers

Elk insect heeft zijn eigen gewoontes in het spel. De mier kan bijvoorbeeld ver lopen terwijl de bijenkoningin maar een plaatsje verzetten mag. Dit is te vergelijken met pionnen en lopers in een schaakspel. De kever kan op een andere steen klimmen. Ook dat soort dingen doen aan schaken of dammen denken. Het is de bedoeling dat de tegenstanders (zwarte stenen en witte stenen) de koningin proberen in te sluiten zodat ze nergens meer heen kan. Dan heb je gewonnen. Een spelletje Hive duurt ongeveer 10 tot 30 minuten.

Hive spel met insecten, enorm leuk cadeau

Je speelt Hive met 2 spelers. Hoewel het spel veel elementen van schaken en dammen bevat, is het toch een zeer leuke variant en een ander voordeel is dat een spelletje niet zo lang duurt. Je bent vrij snel klaar met spelen. En je kunt dan nog een potje spelen. Hoewel dit spel dus zowel nieuwe als oude elementen van schaken, dammen en vier op een rij heeft, denk ik dat dit game wel een blijvertje is, en een topper. Hive won al verschillende prijzen. De kracht van het spel zit hem juist in de kracht van schaken en dammen. De overeenkomsten zijn prima, bekend en vertrouwd en de verschillen zijn vernieuwend.