His Masters Voice

His Masters Voice is vooral bekend geworden als de merknaam van een platenlabel. De naam is oorspronkelijk afkomstig van de titel van het schilderij 'His Master's Voice,' waarop een hond (Nipper genaamd bij leven) geïnteresseerd luistert naar de stem van zijn overleden baas, die uit een koperen hoorn van een grammofoon kwam. Het schilderij werd in 1899 geschilderd door Francis Barraud, een Engelse kunstenaar.

HMV is de afkorting van His Masters Voice. De naam werd als handelsmerk van de kunstenaar overgenomen door de Gramophone Company. Kunstenaar Francis Barraud was de eigenaar van de hond 'Nipper,' die op het schilderij stond. Nipper was een Fox Terriër, en de kunstenaar was de tweede eigenaar omdat Nipper eerst van zijn broer Mark Barraud geweest was. Toen zijn broer stierf nam hij de hond in huis. Hij erfde niet alleen de hond maar ook een Grammofoon en enkele opnames waarop de stem van zijn overleden broer stond. Elke keer als Francis Barraud de geluidsopnames afspeelde, luisterde Nipper naar de stem van zijn overleden baas en zocht hem in de fonograaf (grammofoon) door erin te kijken. Dit ontroerende beeld werd door de schilder vastgelegd, en vandaar dus de titel van het schilderij His Master's Voice. Het schilderij werd eigendom van de Gramophone Company die het dus jarenlang als label gebruikten.

Nipper hondjes, His Master´s Voice

His Master's Voice

His Masters Voice is bekend in vele landen, en wordt ook in de eigen talen wel gebruikt, zoals bijvoorbeeld:

  • La Voix de Son Maître
  • Die Stimme zegens Herrn
  • La voce del padrone

HMV

HMV is de afkorting van His Masters Voice. In 1921 opende de Gramophone Company de eerste winkel in Londen. Nipper komt nog steeds voor als logo, en is eigenlijk nooit weggeweest. De afbeelding is wereldwijd bekend. Er zijn momenteel meer dan 400 HMV winkels op de wereld.