Hartkloppingen, wat moet ik doen?

Hartkloppingen, wat moet u nu doen? Hartkloppingen komen vaak voor. Veel soorten hartkloppingen zijn onschuldig. Het wordt door veel mensen vaak als angstig beleefd. Het duidelijk voelen kloppen van het hart, of een hart wat extra slagen maakt, kan een onprettig gevoel zijn. Zolang u geen andere klachten heeft, is het vaak geheel onschuldig. Hoe weet u of hartkloppingen onschuldig zijn of dat er verder onderzoek nodig is?

Hartkloppingen komen regelmatig voor. Mensen die roken, alcohol drinken, veel koffie drinken of andere dingen doen die niet zo gezond zijn voor het lichaam, kunnen spontaan last krijgen van een overslaand hart of snelle hartslag. U hebt verder geen klachten en voelt zich niet ziek. Alleen het hart holt zo nu en dan een beetje sneller of uw hartslag gaat wat sneller dan gewoonlijk. Het gaat snel weer over. Een goed voorbeeld daarvan is VES, de afkorting voor Ventriculaire Extra Systole. Zo nu en dan raakt het hart een beetje uit ritme en maakt een dribbel. Het voelt een beetje alsof het hart zich vergaloppeerd. Het heeft te maken met de hoeveelheid bloed in de hartkamer. Het hart doet niets anders dan zich aanpassen en maakt dus een paar extra slagen. Als dit niet te vaak voorkomt, bijvoorbeeld slechts enkele keren per dag, en niet meer dan enkele hartslagen achter elkaar, dan is er vrijwel nooit iets bijzonders aan de hand. Het is een gewone reactie van het hart. Dit soort hartkloppingen treden vaak op in rust. Het mag echter niet te vaak voorkomen per minuut. Overleggen met de huisarts kan dus nooit kwaad.

Hartkloppingen met risico’s

Natuurlijk zijn er ook hartkloppingen die direct behandelingen nodig hebben. Voor hartkloppingen waarbij de hartslag duidelijk verhoogd is, en u voelt zich er niet lekker bij, kunt u beter direct overleggen met uw huisarts. Risicovolle klachten die u kunt hebben zijn:

  • Hartjagen en opvallende vermoeidheid (snelle hartslag/boezemfibrilleren)
  • Het gevoel dat het hart vaak (of voortdurend) geen goed ritme heeft
  • Pijn op de borst, pijn in linkerarm of (soms in beide armen) eventueel uitstralende pijn naar de kaken of hals
  • Vocht vasthouden en/of benauwdheid
  • Misselijkheid en/of overgeven
  • Pijn in de bovenbuik en/of benen
  • Het gevoel dat u het niet vertrouwd
  • Overige klachten

Bij hartkloppingen is het belangrijk dat u altijd overlegt met een arts als u zich niet lekker voelt of als u het niet vertrouwd. Is er ook sprake van benauwdheid, pijn, of opvallende vermoeidheid? Bel dan direct een arts en stel dit niet uit. U mag ook altijd 112 bellen.

Snelle schildklier

Bij een schildklier die te snel werkt, treden ook hartkloppingen op. Vaak in combinatie met een opgejaagd gevoel en gewichtsverlies. Neem contact op met uw huisarts voor verder onderzoek.

Onschuldige hartkloppingen

Onschuldige hartkloppingen treden vaak op in rust. Het hart slaat zo nu en dan over en/of slaat misschien wat sneller dan gewoonlijk, maar het is niet op hol geslagen. Uw hart heeft verder een gewoon ritme, maar lijkt zo nu en dan een paar slagen over te slaan of een paar slagen te hollen. U raakt er misschien van in paniek maar verder heeft u geen opvallende klachten.

  • Misschien hebt u koffie gedronken met cafeïne, of sterke thee.
  • Misschien rookt u, of drinkt u regelmatig alcohol.
  • Stress en te zout eten kunnen deze klachten ook veroorzaken.
  • Drugs kunnen ook dergelijke klachten veroorzaken.

Als het hart niet op hol slaat, het overslaan van het hart niet vaker voorkomt dan een paar maal per minuut, als u geen pijnklachten of ademhalingsproblemen heeft, als u geen ernstige vermoeidheid heeft en geen duizeligheid of misselijkheid, dan gaat het misschien om hartkloppingen die veroorzaakt worden door uw levensgewoontes. Drink geen koffie met cafeïne of alcohol, matig uw zoutgebruik en probeer met roken te stoppen. Stress vermijden. Overleg met uw huisarts wat voor u het beste is.

Medicijnen tegen hartkloppingen

Afhankelijk van de oorzaak van de hartkloppingen, zijn er verschillende medicijnen die hier tegen helpen. Voor onschuldige hartkloppingen kunt u denken aan een kalmerend middel. Voor hartkloppingen die uit de hand lopen, en ontaarden in boezemfibrilleren, bijvoorbeeld door hoge bloeddruk, bestaan medicijnen die direct het hart kalmeren en de bloeddruk verlagen. Bij boezemfibrilleren belt u ook direct een arts.

Dit artikel is niet geschreven door een arts. Uw arts zal u meer kunnen vertellen over de medicatie en de oorzaken van de hartkloppingen.