Hartkloppingen, wat helpt er tegen?

Hartkloppingen zijn vaak onschuldig. Het hart kan door verschillende oorzaken wat sneller gaan kloppen. Stress, te zout eten, lucht in de maag, roken, te veel koffie gedronken… al dat soort factoren kunnen invloed hebben op de snelheid waarmee het hart klopt. Ook hyperventilatie (dat is onbewust te snel en te diep ademen) kan hartkloppingen veroorzaken. Met hartkloppingen wordt bedoeld dat het hart sneller klopt dan de gemiddelde 70 a 80 slagen per minuut. Wanneer zijn hartkloppingen misschien niet onschuldig?

Laat ik voorop stellen dat je niet altijd met zekerheid kunt stellen of hartkloppingen onschuldig zijn, ode de oorzaak van iets ernstiger. feitelijk is dat met elke klacht zo. Iemand kan jarenlang klagen over maandelijks terugkerende hoofdpijn en dit kan gezien worden als normaal omdat iedereen wel eens hoofdpijn heeft, hoewel er in theorie wel degelijk iets ernstigs achter kan zitten. Zo is het ook met een snel kloppend hart. Hartkloppingen voelen onprettig aan. Je kan het hart sterk voelen bonzen, en dat kan een angstig gevoel oproepen. Verschijnselen die kunnen voorkomen:

  • snel kloppend hart
  • kloppend gevoel in de keel
  • angst
  • droge mond
  • snelle pols
  • duizelig
  • overslaand hart

Als je goed gezond bent maar ongezond leeft, kunnen deze klachten veroorzaakt worden door een ongezonde levensstijl, bijvoorbeeld roken, alcoholgebruik, drugsgebruik, vet eten, te veel of te weinig eten, ondervoeding, overgewicht, enzovoorts. Als je vaak hartkloppingen hebt, of als je het niet vertrouwd, ga dan langs je huisarts.

Overslaand hart

Een overslaand hart kan een logisch gevolg zijn van stress of bovengenoemde oorzaken. Het wordt echter wat anders als een hart helemaal van slag is en geen gewoon ritme meer heeft. Dan kan er sprake zijn van een hartritmestoornis. Vertrouw je het niet, overleg dan gewoon even met een arts. Voorkomen is beter dan genezen.

Hartritmestoornis

Bij een hartritmestoornis klopt het hart heel anders dan gewoonlijk. Als patiënt heb je vaak door dat je hart helemaal op hol geslagen is. De pols is snel en je kunt duizelig zijn, het gevoel hebben dat je alles minder goed waarneemt, en je voelt je hart rare slagen maken, zonder oponthoud. Je bent doodmoe en kunt voor je gevoel geen stap verzetten. Dit is wel een probleem wat door de huisarts beoordeeld moet worden. Neem dus contact op met een huisarts, of in geval van nood met alarmcentrale 112. Een hartritmestoornis kan vaak goed behandeld worden met medicijnen.

Gezond leven

Om je hart goed te laten functioneren is gezond leven belangrijk. Als je jong bent is je hart nog erg sterk, en ondanks een ongezonde levensstijl, zal je hart niet snel in de problemen komen. Hoe ouder je wordt zullen de problemen echter toenemen. Het hart wordt zwakker en loopt schade op door ongezond leven. Invloed op de gezondheid van je hart hebben:

  • roken
  • alcohol drinken
  • drugsgebruik
  • onvoldoende groentes en fruit eten
  • Ongezond en vet eten
  • Te veel zout eten
  • Onvoldoende bewegen
  • enzovoorts

Hartkloppingen, wat kan je doen?

  • Als je last hebt van hartkloppingen kan je het beste proberen te ontspannen, rook of drink niet, gebruik (uiteraard) geen drugs, beperk zoutgebruik, leef gezond.
  • Gebruik geen drankjes waarin coffeïne of andere oppeppers zitten verwerkt, zoals zogenaamd energie drankjes
  • Als er lucht in je maag zit kan je soms ook hartkloppingen krijgen. Door te boeren kan je enorm opknappen
  • Voor meiden: als je ongesteld moet worden of gedurende je eisprong, kan je soms hartkloppingen voelen onder invloed van je hormonen

Bel een arts als/of:

  • Je benauwd bent
  • Misselijk bent en/of moet overgeven
  • pijn op de borst hebt
  • pijn in een arm hebt
  • pijn in beide armen hebt
  • raar gevoel in een of meerdere ledematen hebt
  • pijn in linkerarm
  • pijn in rechterarm
  • pijn in de kaak
  • De hartkloppingen aanhouden of vaak terugkomen
  • Je hart helemaal van slag is
  • Hartkloppingen + flauwvallen
  • Hartkloppingen + je vertrouwt het niet
  • Pijn op de borst hebt
  • Je verward bent
  • Koorts hebt
  • Bloedverlies of trauma
  • Als gevolg van drugsgebruik
  • Misselijk bent
  • enzovoorts

Bij hartkloppingen mag je overigens altijd een arts bellen, dus doe dat gewoon als je het niet vertrouwd.