Harry Mulisch, books en boeken

Harry Mulisch werd op 29 juli 1927 geboren in Haarlem. Zijn volledige nam was Harry Kurt Victor Mulisch. Zijn moeder was een Joodse vrouw die in Duitsland geboren was, en zijn vader was van Oostenrijks-Hongaarse afkomst. Harry Mulisch heeft de oorlog bewust beleefd en de oorlogsjaren fascineerden hem zijn hele leven. Dit zou later vaak in zijn werk terugkeren.

Alle boeken van Harry Mulisch zijn te koop bij de boekhandel. Harry Mulisch staat bekend als een van de meest succesvolle na-oorlogse Nederlandse schrijvers en wordt gerekend van een van de zogenaamde 'grote drie':

  • Gerard van het Reve
  • Harry Mulisch
  • W.F. Hermans

Verschillende boeken van Mulisch werden verfilmd en vertaald.

Harry Mulisch debuut

Harry Mulisch debuteerde met het verhaal De Kamer in het jaar 1947. In 1952 publiceerde hij een Novelle, genaamd Tussen Hamer en Aambeeld. Zijn eerste roman Archibald Strohalm kwam in 1947 uit en ontving de Reina Prinsen Geerligsprijs. In 2001 werd zijn laatste boek gepubliceerd, getiteld Siegfried.

Bekende boeken van Harry Mulisch

Zeer bekende boeken van Harry Mulisch zijn:

  • Het Stenen Bruidsbed
  • Twee Vrouwen
  • De Aanslag
  • De Ontdekking Van De Hemel
  • Siegfried
NnX7YR

Mulish schreef vele boeken en was een schrijver in hart en nieren

Literaire prijzen

Mulisch won verschillende prijzen voor zijn boeken, waaronder:

  • P.C. Hooft prijs
  • Prijs der Nederlandse Letteren

Zijn boek De Ontdekking van de Hemel, werd in 2007 uitgeroepen tot het beste Nederlandse boek aller tijden. Harry Mulisch werd 83 jaar. Hij overleed op 30 oktober 2010. Hij werd begraven op begraafplaats Zorgvlied aan de Amstel in Amsterdam.