Gewichtsconsulent. Hoe word je gewichtsconsulente?

Gewichtsconsulent worden? Om gewichtsconsulent te worden volgt u de opleiding tot gewichtsconsulent. Eenmaal in het bezit van het diploma mag u een eigen praktijk beginnen. Het beroep gewichtsconsulent is interessant om meerdere redenen, bijvoorbeeld omdat u er geen speciale vooropleiding voor nodig heeft, maak ook omdat steeds meer mensen kampen met overgewicht. Er is daarom een groeiende behoefte aan voedingsadvies en leren omgaan met verkeerde eetpatronen. Hoe wordt u gewichtsconsullente?

De Diëtist en Gewichtsconsulent wordt steeds vaker bezocht, aangezien steeds meer mensen met overgewicht te maken krijgen is het een beroep met toekomstmogelijkheden. Wilt u een zelfstandig beroep met kennis van zaken? Dan kunt overwegen om de eenjarige opleiding tot Gewichtsconsult te volgen. U kunt de studie gewoon vanuit huis volgen, kijk daarvoor bij: Cursus Gewichtsconsulent

Gewichtsconsulent aan het woord

Wat leert u?

Als Gewichtsconsulent(e) leert u mensen te adviseren over gezonde voeding, diëten, en afvallen of aankomen. Dit is hard nodig want mensen met overgewicht doen er meestal van alles aan om af te vallen. Veelal met slechts een tijdelijk resultaat. Het is een vicieuze cirkel waar mensen met overgewicht vaak niet uitkomen. Meer dan de helft van de Nederlanders heeft overgewicht. Een groeiend aantal mensen heeft obesitas en een deel is zelfs morbide obese. De Gewichtsconsulent kan helpen om te adviseren over goede en verkeerde eetgewoontes, diëten, beweging, enzovoorts. Op deze manier kunnen mensen met overgewicht inzicht krijgen in de problematiek rondom hun gewicht en eet en leefgewoontes. De Gewichtsconsulent kan mensen van hun verkeerde gedrag afhelpen. Ook leert u mensen met ondergewicht helpen om aan te komen.

Hoe lang duurt de opleiding?

De opleiding duurt slechts een jaar (of korter als u sneller studeren wilt) en als u slaagt voor het examen ontvangt u een officieel erkend instituut-diploma Gewichtsconsultent(e). U moet minimaal gemiddeld een 5,5 behaald hebben om te slagen. U neemt ook deel aan de praktijkdag coachingsvaardigheden en gesprekstechnieken. U kunt een getuigschrift aanvragen als u 5,5 of hoger scoort. Als u aan alle voorwaarden heeft voldaan en het examen behaald heeft dan mag u zich aanmelden bij de beroepsvereniging BGN, Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland.

Consulten

Consulten bij een Gewichtsconsulent worden vergoed door meerdere zorgverzekeraars, indien de Gewichtsconsulent staat ingeschreven bij de beroepsvereniging BGN.

Eigen praktijk beginnen?

Als u een eigen praktijk wilt beginnen als Gewichtsconsulent kunt u uw cliënten bijvoorbeeld wekelijk ontvangen. Hoe u een praktijk opzet en hoe u praktijk voert, leert u ook in de opleiding tot Gewichtsconsulent