Geen motorrijtuigenbelasting betalen, welke auto's zijn belastingvrij en tot wanneer?

Motorrijtuigenbelasting is de belasting die u betalen moet voor het voertuig wat u bezit. Dure, grote auto's zijn niet alleen duur in aanschaf en onderhoud, maar ook de belasting is hoog. Voor oldtimers ouders dan 25 jaar, hoeft u echter geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Hoe zit dat? En klopt dat nog wel?

Als u ook in de toekomst geen wegenbelasting wilde betalen deed u er goed aan om voor 2011 een oldtimer te kopen. Een personenauto die ouder is dan 25 jaar (bouwjaar) werd nog vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Vanaf 31 december 2011 mochten auto's die volgens de eerste toelating 25 jaar oud werden, nog belastingvrij mogen rijden, maar daarna werd de regeling afgeschat. Auto's die na 31 december 2011 25 jaar oud werden, waren dus niet meer belastingvrij.

2014

Inmiddels zijn de regels alweer aangescherpt. Wat jammer toch dat het in ons land alleen maar draait om winst maken. Sinds 1 januari 2014 heeft de belastingdienst de regels helaas weer veranderd voor oldtimers. Ja ja, geld moet rollen, maar de wielen van een oldtimer liever niet. Als de oldtimer 40 jaar of ouder is, hoeft u geen wegenbelasting te betalen. Voor alle andere oldtimers geldt:

  • 26 tot 40 jaar en rijdend op benzine: aangepast tarief
  • 26 tot 40 jaar en rijdend op diesel of lpg: geen vrijstelling
  • alle oldtimers jonger dan 40 jaar en rijdend op diesel of lpg: geen vrijstelling

Kortom, alleen auto's die bijna niet meer voorkomen zijn nog vrijgesteld van wegenbelasting. Daarom verdwijnend e oldtimers uit het straatbeeld. Waarmee weer eens bewezen is dat de regering maar al te vaak verkeerde dingen belangrijker vindt dan goede dingen.