Gebruiken uit het jaar nul

De joden hadden behoefte aan slechts een enkele God, omdat er volkeren om hen woorden die meerdere goden aanbaden. Dat verdeelde de groepen. De joden noemde deze god JHWH, later door anderen Jaweh genoemd. De tien geboden en allerlei gebruiken en riten waren belangrijk. Zoals de sabbat. Als je geen jood was behoorde je tot het "niet verkoren" volk, en je kon ook op geen enkele mogelijkheid tot het "verkoren volk" komen te behoren. Dit laatste maakt het ook zeer problematisch in Israel, dat is altijd het beloofde land geweest. De joden spraken over profeten, mensen die de toekomst begrepen en begrepen wat de vertellingen uit de Tora betekenden.

De katholieken (katholieke kerk betekent letterlijk de wereldkerk) waren de eerste christenen, letterlijk de volgers van Christus. Dat hij heeft bestaan, staat onomstotelijk vast.

Christus (rond het jaar 0) zelf maakte gebruik van veel profetie├źn en vertellingen uit de Tora. Hij maakte ruimte voor iedereen om tot God te kunnen komen, zelfs prostituees en gokkers. Zelfs als je geen christen was, dan nog was er ruimte. "Laat iedereen tot mij komen." Volgens gebruik moesten ook zij 1 dag rust hebben. Nou goed, de joden sabbat (zaterdag), dus de christenen de zondag. Allerlei joodse gebruiken (zoals besnijdenis) werden niet voortgezet. Vele mensen volgden Jezus ook omdat ze onderdrukt werden door de Romeinen, hun grote vijand. Overigens hebben de joden Jezus altijd als profeet gezien, en niet als zoon van God. De joden wachten nog steeds op de openbaring.
Daarna kwam de Islam op, als eerste aanzet van Mohammed (rond 600). Ook hij maakte gebruik van (wat we nu noemen) het Oude Testament (delen van de Tora). Hij leefde in delen van de woestijn, en allerlei woestijngebruiken werden door hem ingevoerd. Ook hij moest natuurlijk een unieke dag hebben voor de rust. Eens even denken, welke was over? Oh ja, de vrijdag. Dus de vrijdag zal het zijn.
Iedereen blij: de islamieten vrijdag, de joden zaterdag, en de christenen de zondag.

Verder nog even wat weetjes:

  • - Alle woestijnvolkeren gebruikten (en nog steeds) dikke doeken om zich te beschermen tegen de zon, de warmte en het zand. De burka is oorspronkelijk ook in de woestijn ontstaan, om er voor te zorgen dat vrouwen niet herkend werden als vrouwen. Het was gebruik dat woestijnvolken (als rovers) andere volken - dat was een groep mensen met kamelen - aanvielen, en probeerde al het bezit te roven. Door deze doeken om het hoofd konden de rovers niet zien of het mannen of vrouwen waren. Nu heeft het een relatie met het geloof, wat het oorspronkelijk helemaal niet had. Zo komt de discussie over hoofddoekjes dragen in een totaal ander daglicht te staan.
  • - Kosjer eten komt ook uit de woestijn. Men wist dat door vlees- en melkproducten te scheiden, er geen bedorven waar ontstond. Het voedsel was daardoor langer houdbaar.
  • - De besnijdenis heeft vermoedelijk ook een hygi├źnische oorsprong. Met weinig water om te schonen, is dit een praktisch gebruik dat helpt.
  • - Jezus maakte gebruik van sommige riten en gebruiken van geloofsgroepen uit de regio. Zo hield hij toespraken als de zon laag stond, en dan stond hij met zijn rug naar de zon. Hierdoor ontstond een soort aura van licht.
  • (De Zonnekoning gebruikte dit later ook in Frankrijk, de rug van zijn zetel stond met de rug naar de zon, waardoor bezoekers hem niet goed konden zien; ze werden verblind door de zon.).
  • - Er zijn onderzoekers die denken dat engelen (Angeles) echt mensen waren, die ingewijd waren, en letterlijk dienden als bescherming van mensen. Er zijn allerlei aanwijzingen in de bijbel die hierop duiden. De eerste christenen spraken en schreven vaak in bedekte termen, omdat ze opgepakt konden worden door de Romeinen (en fanatieke Joden). Zo spraken en schreven ze over engelen, om de echte personen niet in verlegenheid te brengen.

Shoppen bij Neckermann