Fly Away Home, recensie film

Fly Away Home is een film, gebaseerd op een echt waar gebeurd verhaal. Het gaat over een meisje (Emy). Haar ouders zijn gescheiden. Ze woont bij haar moeder in New Zeeland. helaas krijgt haar moeder een groot auto ongeluk en haar moeder gaat dood. Dan gaat Emy bij haar vader wonen. Ze verhuisd daarom naar Canada. Ze voelt zich daar niet gelukkig want ze kent haar vader nog niet goed en moest weg van al haar vrienden en vriendinnen en daarom is het voor haar een grote verandering.

Natuurlijk mist ze haar moeder ook enorm. Haar vader is een aparte man en woont bij een meer met een stukje bos. Hij houdt zich bezig met zijn aparte uitvindingen en hij bouwt zelf zijn eigen vliegmachine. De vader van Emy heeft ook een andere vrouw die Emy niet aardig vindt. Bij haar vaders huis in het bos langs het meer komen ieder jaar ganzen, die leggen daar hun eieren en broeden ze uit. Maar er zijn ook boskappers! Haar vader en zijn vrouw zijn tegen het kappen van de bomen. De boskappers jagen ook de ganzen weg die een nest hebben gebouwd.

Emy wil niet meer naar school omdat ze zich heel slecht voelt aan gezien alles wat er gebeurd is en verstopt zich daarom langs het meer. Daar vind ze de over gebleven eieren van de ganzen. Ze besluit dat mee te nemen naar een huisje veder op van haar vader. Daar staat een ladekast waarin zij de eieren in legt. Wel veilig en warm met dekentjes en doekjes. Haar vader weet van niets. De volgende dag moet ze weer naar school van haar vader. Maar ze kan zich niet concentreren want ze denkt alleen maar aan de eieren in de ladekast. Maar wat zij niet weet is dat in de tussen tijd de eieren zijn uit gekomen. Na schooltijd gaat ze naar het huisje en vind ze de uitgekomen eieren. Haar vader gaat naar een discussie over het kappen van houd daar is een man die zich zorgen maakt over de dieren en er veel van af weet. In de tussen tijd thuis is de oppas van Emy (een oom van Emy) inslaap gevallen voor de tv Emy loopt terug naar het huisje van hun boerderij En ze ziet de uitgekomen eieren

Emy en de ganzen

Ze is in slaap gevallen bij de eieren haar vader heeft haar gevonden. Hij twijfelt maar vind het wel goed en ze mag de eieren houden. Haar vader nodigt de man uit die veel wist van dieren en verteld hem het verhaal. Hij zegt Als je de ganzen wilt houden moet er een kleinstukje van de vleugel afgeknipt worden. Maar Emy laat dat zitten en vinden het niet goed. De man zegt Dan moet ik ze in beslag nemen anders komen ze op verkeerde plekken tijdens de vogeltrek.

Fly Away Home, ganzen

Er is een gansje dat altijd een beetje achter loopt en niet zo goed oplet en telkens valt. Ze noemt die: Igor. Ze denken er over om met de vliegmachine de route te vliegen van de ganzen naar het zuiden. Uiteindelijk volgen de ganzen Emy en haar vader. De ganzen worden ouder. Ze gaan nu testen of de ganzen kunnen vliegen. Maar ze komen niet hoog. Emy gaat in het vliegtuigje zitten en zet de moter aan en ze steeg op de lucht onder tussen maakten de ganzen de kooi open en vlogen ze achter Emy aan in toen zagen ze dat de ganzen het meisje wel volgden en hoger in de lucht vlogen. Later storten ze neer gelukkig mankeerde ze niks. Dus het plan is om : Emy┬┤s vader te laten de route te laten vliegen dan volgt Emy haar vader en de ganzen Emy. Ze oefenen nog met vliegen en met de ganzen. Er is wel een over gebleven: Igor. Later zijn ze weer thuis, ze maken zich zorgen. Aangezien er veel vogels worden gedood. Haar vader praat met een andere man die weet ook veel over vogels en zegt dat zij ze naar een plek kunnen leiden waar er dan ook niet meer gekapt kan worden. Als ze op 1 november op die plek vogels zitten mag daar niet gekapt worden. Dus vertrekken ze op 22 oktober. Dat is ongeveer 900 tot 1000 km. Ze moeten nog hard oefenen een Igor vliegt nog niet mee. Tijdens het oefenen vliegt Igor eindelijk voor een keer mee alleen. Emy raakt Igor door dat hij o de verkeerde plek vloog! Igor valt neer ergens in een bos. Daarna gaan ze meteen opzoek naar Igor en laten de anderen ganzen thuis. Tijdens het zoeken naar Igor. Worden de ganzen thuis in beslag genomen! Door de politie! Ze maken een plan om ze terug te winnen. Ze leiden de politie af terwijl een vriend de kooien open maakt en dan vliegt Emy en haar vader over het bureau (waar de ganzen zijn). De ganzen vliegen mee! Nu gaan ze meteen de reis voortzetten. Want ze zijn al 4 dagen te laat.

Onderweg worden ze ontdekt op de satelliet als onbekend voertuig. Bij de grens ze landen daar op het vliegveld. Gelukkig is het niet erg en mogen ze door vliegen. Ze nemen een kleine tussen stop en daar zien ze ook nog heel veel anderen vogels die daar vliegen helaas zitten daar stropers die sommigen dood schieten. Ze Emy en haar vader en de ganzen (waar van Igor in haar tas het ze bij zich heeft) komen ook op het nieuws. Daar door worden er opstanden veroorzaakt bij de landing plek van de ganzen. In de bossen vinden ze een oude dame waar ze voor een nacht mogen blijven slapen. Voor het slapen praten Emy en haar vader over de scheiding. De volgende dag vliegen ze veder. Door de mist zagen ze niet dat ze door een stad vlogen later zagen ze dag pas. Zo komen er nog meer mensen in op stand tegen het kappen van bos. Maar dan stort haar vader neer! Hij heeft iets aan zijn arm maar overleeft het wel nu moet Emy de reis alleen voor zetten. Op dat moment mist ze haar moeder en zegt ze dat tegen haar vader. Hij zegt dan tegen Emy dat haar moeder er altijd voor haar zou zijn en dat ze overal is. Dat geeft haar troost en gaat veder. Alleen. Uit eindelijk komt ze veilig aan de ganzen landen in het water en het bos mag niet meer gekapt worden gelukkig!

De volgende lente kwamen de ganzen gewoon weer terug.