Evolutieleer in twijfel?

Jarenlang hebben we tegen elkaar gezegd dat we van de apen afstammen, en omdat de chimpansee de meeste snuggere is, afkomstig van de chimpansee. Uit onderzoek blijkt nu dat dat niet waar is. Mensen stammen niet af van apen en apen stammen niet af van mensen, we zijn gewoon familie van elkaar. Feitelijk zijn mensen een apensoort die nog wat slimmer is dan de rest. Of anders kan je stellen dat apen een mensensoort is van een van de vele mensensoorten die we apen hebben genoemd, en die qua soort verschillen in het gemiddelde intelligentie quotiënt hebben,waarbij de apensoort die zichzelf 'mens' genoemd heeft, het hoogte IQ heeft. Dit hoge IQ leidt echter tot rampzalige gevolgen voor de planeet. Dus hoewel de mens een hoog IQ heeft in verhouding tot ander mensachtigen, is de mens niet bepaald slim bezig.

Na vijftien jaar puzzelen op 381 grote en vooral kleine stukjes bot, weten we nu meer over ‘Ardi’, Ardipithecus ramidus, die 4,4 miljoen jaar geleden leefde in wat nu Ethiopië is, ver voor het mensengeslacht Homo. Het was de eerste primaat die rechtop kon lopen.

Opmerking redactie: Deze voorouder is zowel voorouder van de mens als van apen. Niet de mens stamt dus af van de aap, en niet de aap stamt af van de mens, maar beiden stammen af van gezamenlijke voorouder Ardi, en natuurlijk ook weer van haar voorouders.

ar-ramidus.jpg

Er gaan nu zelfs geruchten dat dit onderzoek lang achtergehouden is, omdat de betekenis hiervan in relatie tot de evolutieleer nog niet helemaal duidelijk is.

Hieruit blijkt dat de mens en de chimpansee los van elkaar zich geëvolueerd hebben. In plaats van de idee dat de mens zou afstammen van een oud chimpansee-achting wezen, bewijst Ardi dat mens en chimpansee geheel los van elkaar zijn geëvolueerd uit een gezamenlijk voorouder, of althans volgens de evolutieleer zou dat moeten.

Ardi leefde in een bosrijk gebied en kon met alle vier ledematen in bomen klimmen. Ardi kon op twee benen lopen, en de ontwikkeling van armen en benen wijst erop dat de soort niet veel tijd in bomen doorbracht.

Filmpje over Ardi

Zou de evolutieleer van Darwin dan toch wat niet-wetenschappelijk karteltjes vertonen?

Opmerking redactie: Eigenlijk niet. Het is eerder dat de evolutieleer hierdoor gesterkt wordt, maar de volgorde ligt even anders.