Eigen haard

Eigen haard in uw huis. Een eigen haard waarin een gezellig houtvuur knappert, is natuurlijk helemaal de hype. Een gezellige huiskamer met een sfeervol haardvuur, en de lekkere warmte die het geeft. Waar koopt u een eigen haard of een moderne houtkachel?

Een eigen haard waarin u echt hout kunt branden, of een haard waarin hout lijkt te branden… Dergelijke kachels of vuurplaatsen zijn nog steeds geliefd. Het geeft dan ook enorm veel sfeer aan uw huiskamer, en ook directe warmte. De ouderwetse open haard heeft zeker veel sfeer. Het hout knapt een beetje, de vlammen flakkeren, u ruikt de prettige geur van het houtvuur. Als u dichtbij de open haard zit, voelt u de directe warmte van het vuur. Lekker bij de open haard zitten met een glaasje wijn of een borreltje, is ontspannend en romantisch. Maar tegenwoordig zijn er ook schitterende kachels waarin namaak houtvuur voor minstens zo'n heerlijk sfeertje zorgt. De warmte die van dergelijke kachels komt is groter dan van een gewoon haardvuur. Mensen houden vaak van brandend hout. Echt hout stoken kan op veel manieren, bijvoorbeeld:

Eigen haard. Kachels om voor thuis te blijven.

  • Een houtkachel is een kachel waarin u ouderwets, echt hout kunt stoken. Ze zien er prachtig uit, zeer sfeervol, en geven veel warmte. U stookt hierin houtblokken.
  • Een gietijzeren haard geeft veel warmte en is zeer slijtvast. Deze geven veel warmte en bestaan ook met kookplaat. Er bestaan ook glazen vuurplaatsen, of haarden van glanzend metaal.
  • Een open haard is een bouwsel met schoorsteen. Het echte hout wordt in de haard verbrand.
  • Een houtkorf gebruikt u uitsluitend buiten. Het is een staande metalen korf waarin buiten op een veilige plek (zoals op een stenen plaats) houtblokjes verbrand kunnen worden.
  • Gaskachel als open haard. Dit is een gaskachel waarin zogenaamd echt hout gestookt wordt. Het hout wat erin ligt is van onbrandbaar materiaal en lijkt sterk op echt hout. De kachel verbrandt gas. Tegenwoordig zijn dit werkelijk schitterende kachels.

Kachels waarin zogenaamd hout verbrand wordt zijn een aanwinst voor uw huiskamer. Ze creƫren de illusie van een open haard door gasvlammen langs onbrandbaar namaakhout te geleiden. Dit is schitterend als u wel de sfeer van een open haard in huis wit halen, maar niet de nadelen van een gewone open haard.

Nadelen van een echte open haard

Er zitten nadelen aan een echte open haard waardoor een haard op gas aan te raden is. Een open haard geeft naast gezelligheid ook veel gedoe. Ik spreek uit ervaring. In ons huis zat al een open haard toen we er kwamen wonen.

  • De haard kunnen we stoken met houtblokken, maar omdat de klep van de schoorsteen uiteraard open moet staan voor de veiligheid, trekt de schoorsteen niet alleen alle rook en roet omhoog, maar ook onttrekt de open schoorsteen op zulke momenten veel warmte aan de huiskamer. Er is dan dus wel directe warmte die door het brandende hout wordt afgegeven, maar de kamer wordt er nauwelijks warmer van.
  • Spattend hout zorgt soms voor brandplekken op de vloer
  • Een ander nadeel van een echte open haard vind ik de roet en het houtskool wat achter blijft na een avondje stoken. Ook kan je pas naar bed gaan als de haard helemaal gedoofd is. Dus, hoewel een gewone open haard een romantisch imago heeft, raad ik toch eerder een gashaard met houtblokken aan. Dergelijke haarden zijn tegenwoordig zo schitterend dat ze een lust voor het oog in de huiskamer zijn

Open haard

Een open haard is een bijzondere aanwinst voor uw woning. De open haard heeft een zeer romantische en avontuurlijke uitstraling. U kunt dus open haarden verkrijgen waarin u echt hout brandt, maar ook elektrische open haarden die ook erg geliefd zijn. Er bestaan modellen in vele vormen en maten, zoals een hoekhaard of de ronde haard.

Waarom een open haard of houtkachel?

Voornamelijk vanwege de rustieke sfeer die deze prachtige kachels en vuurplaatsen uitstralen. En naast dat deze haarden ook werkelijk zeer goed verwarmen, heeft de open haard en houtkachel, ook echt een ontspannende uitwerking op mens en dier. Het flakkeren van de vlammen, de warme gloed, de gezelligheid… al deze dingen maken de eigen haard tot een uniek en belangrijk object in uw woning. Houdt u van sfeer, warmte en luxe? Kies dan voor een haard van uw dromen. Eigen haard is werkelijk goud waard.