E.ON geeft minder korting dan ze belooft

Vereniging de Vastelastenbond, een inkoopcollectief voor consumenten, houdt de verschillende markten scherp in de gaten en brengt soms verrassende berichten naar buiten over misstanden in o.m. de energiemarkt. Uit onderstaand berichtje blijkt bijvoorbeeld dat energieleverancier E.on minder korting gaf dan ze op haar website beloofde.

Sinds enige tijd biedt E.ON een 3-jarige overeenkomst met een variabele prijs aan. Zij garanderen consumenten 20% korting. Maar wanneer we alles nauwkeurig berekenen concluderen we dat de korting in werkelijkheid maar 11% bedraagt. Lees ook: Goedkoopste energiebedrijf

E.ON gaf in werkelijkheid dus minder korting dan dat ze de consument beloofde. Dit leek ons voldoende reden om eens met de klantenservice van E.ON te bellen. Zie hieronder het gespreksverslag.

  • Medewerker 1 E.ON : “Het klopt dat u als klant in het eerste jaar 20% korting krijgt. Dit is onze beloning aan u omdat u drie jaar klant bij ons wordt.”
  • Vastelastenbond : “Ten opzichte van wat krijg ik 20% korting?”
  • Medewerker 1 E.ON : “U krijgt 20% korting ten opzichte van onze standaardtarieven.”
  • Vastelastenbond : “Ik heb dat verschil berekend. Het verschil tussen deze tarieven is maar 11% voor gas en voor stroom”
  • Medewerker 1 E.ON : “Hmm, dat is raar. Ik ga u even doorverbinden met een collega die hier meer van weet.”
  • Medewerker 2 E.ON : “U krijgt 20% korting ten opzichte van de tarieven van uw huidige leverancier.”
  • Vastelastenbond : “Aah, ok. Dus als ik nu al een goedkope leverancier heb dan kan het zijn dat ik nog lagere tarieven krijg dan de tarieven die op uw website staan?”
  • Medeweker 2 E.ON : “Nee. U krijgt TOT 20% korting ten opzichte van de tarieven van uw huidige leverancier.”
  • Vastelastenbond : “Maar dan klopt de tekst op jullie website niet. Daar staat namelijk:
  • Gegarandeerd 20% korting
  • Omdat u bereid bent om een 3-jarig contract met ons aan te gaan, kunnen wij u een dubbel voordeel aanbieden. U ontvangt gegarandeerd een jaar lang 20% korting op ons reguliere flexibele tarief."
  • Medewerker 2 E.ON : “‘U heeft gelijk. Ik ga het intern bespreken. Mocht u zich toch willen aanmelden dan kunt u bellen met onze helpdesk.”

Geen idee of EON inmiddels eerlijker te werk gaat, maar het is de moeite van het uitpluizen waard. Bezint eer ge overstapt.