Dushi. Lucretia Martina aka Dushi, wat een talent

Dushi, voluit ‘Lucretia Martina aka Dushi’, de Curaçaose weervrouw die beroemdheden interviewt om ze stiekem in de maling te nemen, is een succesvol karakter van actrice Wendy van Dijk. Van Dijk, vooral bekend door haar werk als presentatrice van televisieprogramma’s, nam in het verleden ook al beroemdheden in de maling met haar succesvolle optreden als Ushi, een Japanse journaliste.

Ushi was het eerste karakter van Van Dijk. Ze kroop daarmee als Ushi in de huid van een Japanse journaliste en interviewde verschillende beroemdheden uit binnen en buitenland, die niet doorhadden dat Van Dijk Ushi was. Als actrice blijkt Wendy van Dijk steeds weer een groot talent.

Carrière

Wendy van Dijk maakte haar tv-debuut in 1983 in de televisieserie ‘Zoethout’. Zij speelde ook een rol in de tv-serie ‘Wat Jij Niet Ziet’.Zij volgde een opleiding dans bij choreograaf Barry Stevens en ze werkte vervolgens als danseres, onder andere bij Lee Towers en ze trad op in de programma's Wedden Dat, Showmasters, de Nu of Nooit show. Tevens trad ze op in de Andre van Duijn Revue. Van Dijk maakte als danseres een tournee rond de wereld met Haddawy.

Televisie

Wendy van Dijk heeft voor vele televisieprogramma’s gewerkt en ze speelde in verschillende speelfilms. Ook nu werkt ze nog als presentatrice voor een aantal televisieprogramma’s en ze speelt regelmatig in speelfilms. Na haar Haddawy toernee werkte ze als assistente in de spelshow ‘Wie Ben Ik?’ Zij trad vervolgens op in de 'Broodje Aap Show, Over De Rooie, Miss Talent 1997, Stuntmasters, Het Duel, Ken Dit?, Spangen, Jet set, Domino D-Day, Miss Universe Holland 1998, Lotto KRAS Spectakel, 15 Miljoen Mensen, Spangen, Love en Boobytrap.'

Ushi & Van Dijk

Wendy van Dijk zette met Ushi & Van Dijk een onvergetelijke humoristische rol neer als Ushi, een Japanse journaliste. Ze blijkt een groot actrice met een omvangrijk talent voor improvisatie. Als Ushi nam zij vele artiesten in binnen en buitenland ‘in de maling’. Zij won de Rembrandt voor de beste tv-vrouw van het jaar 2002. In 2003 won Van Dijk de gouden Televizierring voor haar rol in het programma Hart In Actie. In 2000, 2003, 2004 en 2005 ontving ze bovendien een zilveren Televizierster als Televisievrouw Van Het Jaar. In 2006 verliet zij SBS6. Bij RTL was zij vervolgens te zien in het programma Dancing On Ice in zij presenteerde het programma X FACTOR.

Speelfilms

Wendy Van Dijk speelde in verschillende speelfilms:

  • Schience Fiction (2002)
  • Liever verliefd (2003)
  • In Oranje (2004)
  • Alles is Liefde (2007)

Dushi

Dushi is het nieuwste populaire typetje van Wendy van Dijk. Ze kruipt met Dushi in de huid van een journaliste die voor de televisie op het eiland Curaçao werkt. Om deze rol te spelen moest zij urenlang geschminkt worden voordat zij kon doorgaan voor Lucretia Martina aka Dushi. Lucretia is een vrijpostige vrouw die net een stapje verder gaat tijdens de interviews, dan je van een journaliste zou mogen verwachten. In de eerste uitzending nam zij Frans Bauer in de maling, door tegen hem aan te dansen tijdens een van zijn optredens, onder het mom dat zij zijn optreden zou verslaggeven voor de Curaçaose televisie.

Filmpje van de eerste onvergetelijke uitzending van Dushi, waarin zij Frans Bauer op de hak neemt. Er keken ruim twee miljoen kijkers naar deze uitzending. De absolute top.

Haar Curaçaose accent is een mengelmoes van een Curaçaos accent en een Surinaams an Antilliaans accent, wat haar optreden extra aantrekkelijk maakt omdat veel mensen een zwak hebben voor het dynamische accent van mensen uit Suriname, de Antillen en Curacao.