Duizeligheid oorzaken. Duizelig, wat is de oorzaak?

Duizeligheid. Bent u duizelig? Wat zijn de oorzaken van duizeligheid? Duizeligheid komt veel voor. Het wordt ook wel omschreven als licht in het hoofd, draaierig, draaierigheid, draaiduizeligheid. Duizeligheid kan samengaan met misselijkheid, overgeven, omvallen, angst, bleek gelaat, klam zweet… Er zijn vele oorzaken voor duizeligheid aan te wijzen. Welke redenen komen vaak voor?

Duizeligheid is een veel gehoorde klacht, veelal onschuldig van aard, maar niet altijd. Achter duizeligheid kunnen ook ernstige oorzaken zitten, hoewel het gelukkig meestal een onschuldige achtergrond heeft. Ernstige oorzaken van duizeligheid kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • tumoren
  • herseninfarct
  • epilepsie
  • trombose
  • hoofdletsel
  • doorbloedingsproblemen (Tia)
  • whiplash
  • schade aan zenuwstelsel
  • vergiftiging, bijvoorbeeld alcohol, drugs of medicijnen
  • hartritmestoornis
  • hoofdletsel
  • enzovoorts

Veel vaker heeft duizeligheid een veel minder ernstige oorzaak, zoals:

  • lage bloeddruk
  • verkoudheid/griep
  • aandoeningen van het middenoor
  • ziekte van Ménière
  • bloedarmoede/ijzertekort
  • verstoorde suikerbalans
  • het dragen van een nieuwe bril
  • hyperventilatie
  • enzovoorts

Duizeligheid ervaren? Doe deze test

Duizeligheid bij plotseling opstaan?

Een veel voorkomende meestal onschuldige vorm van duizeligheid is draaierigheid bij opstaan. U kent het misschien ook. U zit lekker op de bank, u besluit om op te staan en ineens verliest u bijna uw evenwicht. Het heeft te maken met uw bloedsomloop. Door het plotselinge opstaan moet uw hart even harder werken om het bloed door te pompen en er komt vervolgens een moment wat minder bloed naar het hoofd, met een duizelig gevoel tot gevolg. Het beste is het om dan weer even te gaan zitten, en als dat niet helpt even te gaan liggen met de benen omhoog (de benen gewoon gestrekt maar de voeten hoger dan het hoofd gelegd, bijvoorbeeld de voeten even op een kussen of stoel leggen), dan knapt u waarschijnlijk snel weer op.

Duizelig en misselijk?

Het komt regelmatig voor dat duizeligheid samengaat met misselijkheid. Als de duizeligheid afzakt, zakt de misselijkheid vaak ook weer af. Het is echter niet gemakkelijk vast te stellen of duizeligheid onschuldig is of een symptoom van een achterliggende aandoening. Eens een keertje duizelig zijn is meestal geen reden om u ongerust te maken, maar keert de duizeligheid vaker terug, of gaat deze gepaard met ergens pijn, angst, zweten, omvallen, zomaar vallen, struikelen, krachtverlies ergens in uw lichaam (bijvoorbeeld in (een of twee) armen of benen), scheefslaande mond, trillingen, bewegingen die u zelf niet maken wilt, braken, slecht zien of slechter horen, speekselvloed, geheugenverlies, enzovoorts (of andere klachten) dan doet u er verstandig aan om naar de huisarts te gaan. Bij flauwvallen of uitval, een scheefstaande mond of gezicht, of ander vreemd gedrag, of als u het niet vertrouwt, moet contact gezocht worden met een arts.

Ziekte van Ménière?

De ziekte van Ménière is een ziekte die zich kenmerkt door drie verschijnselen.

  • terugkerende draaiduizeligheid
  • oorsuizen
  • slechter gaan horen

Alle drie deze verschijnselen moeten aanwezig zijn, dan wordt de diagnose Ménière mogelijk gesteld.

Duizeligheid, hoe ontstaat het?

Bij duizeligheid is het evenwicht tussen uw waarneming en uw omgeving niet in balans is. Deze disbalans kan worden veroorzaakt door het evenwichtsorgaan, de ogen of de stand van het lichaam en hoofd. Hoe wij onze omgeving waarnemen wordt vastgesteld in de hersenen. Door velerlei oorzaken kan het evenwicht met de omgeving anders worden waargenomen dan wij gewend zijn, waardoor duizeligheid kan optreden. U kunt echter ook duizelig zijn als u uw ogen dicht heeft. Duizeligheid is dus ook een gevoel, en niet alleen een waarneming. U voelt zich duizelig als er iets niet helemaal in balans is, en dat hoeft lang niet altijd iets ernstigs te betekenen.

Verschijnselen van draaierigheid

Veel (of regelmatig) voorkomende verschijnselen zijn:

  • het gevoel om te zullen gaan vallen
  • daadwerkelijk omvallen
  • het lijkt of alles om u heen draait of beweegt
  • wankelen
  • angstig
  • zweten
  • misselijk
  • overgeven
  • zuchten
  • flauwvallen
  • overige

Hoofdletsel

Ook als er een ongeluk heeft plaatsgevonden, voorafgaand aan de klachten, is het belangrijk om altijd een arts te raadplegen. Bijvoorbeeld als u het hoofd heeft gestoten, als u heeft gevochten of bent geslagen, als u een val op het hoofd gemaakt heeft, enzovoorts.

Duizeligheid en griep

Bij griepachtige klachten komt duizeligheid regelmatig voor. Het middenoor kan ontstoken zijn waardoor het gevoel sterk aanwezig kan zijn.

Tumor evenwichtsorgaan

Goedaardige tumoren op het evenwichtsorgaan veroorzaken een ergerlijke duizeligheid. Operatief ingrijpen kan noodzakelijk zijn en de klachten kunnen dan aanzienlijk verminderen.

Onderzoek

Als u onderzocht wordt voor uw klachten zal er gekeken worden naar de verschijnselen, de situatie waarin de duizeligheid optreedt, uw gezondheid algemeen, medicijngebruik, enzovoorts. Ook bijkomende klachten of andere klachten kunnen verband houden met de oorzaak. Aanvullend kan er onderzoek gedaan worden zoals:

  • bloedonderzoek
  • hartslag controle (beluisteren)
  • bloeddruk meten
  • oren onderzoek
  • algemeen lichamelijk onderzoek
  • reflexen
  • echo
  • scans
  • röntgen
  • enzovoorts

De arts zal vragen stellen over het wanneer, hoe, waardoor, hoelang… enzovoorts.

Wanneer belt u een dokter?

Een dokter mag altijd gebeld worden, maar er zijn wel signalen waarbij u in elk geval een arts moet raadplegen, bijvoorbeeld:

  • verward praten
  • scheef hangende mond of andere uitval
  • terugkerende duizeligheid
  • minder goed horen
  • hartkloppingen of pijn op de borst, arm, en, kaak
  • na een ongeval
  • na een klap op het hoofd
  • hoofdpijnen
  • problemen met slikken
  • niet goed kunnen praten
  • niet goed kunnen zien
  • benauwd
  • en verder voor alle klachten die u niet verklaren kunt