Duizeligheid. Ben jij wel eens duizelig?

Duizeligheid komt regelmatig voor. Wanneer is duizeligheid gevaarlijk en wat zijn de verschijnselen? Elk mens is wel eens duizelig. Je hebt het gevoel dat je niet meer in evenwicht bent. Je kunt het gevoel hebben dat je hoofd draait of dat de ruimte om je heen tolt. Als je gaat zitten, gaat het in veel gevallen snel weer beter. Wat is duizelig, wat zijn de verschijnselen en oorzaken, en wanneer is het een symptoom van iets ernstigers?

Duizeligheid kan verschillende oorzaken hebben. Het kan vanuit het evenwichtsorgaan komen, of omdat de ogen ons beeld vertekenen, of door een signaal in de hersenen. Duizeligheid kan ontstaan door lage bloeddruk, hoge bloeddruk, evenwichtsstoornissen, hartritmestoornissen, ziektes, of zelfs door voedsel of maag en darm problemen, virussen, enzovoorts. Duizelig zijn is eigenlijk een heel algemeen verschijnselen voor uit het evenwicht zijn. In de meeste gevallen is het niets ernstigs. Kinderen draaien soms een tijdje rondjes omdat ze het leuk vinden om duizeling te voelen. Soms heeft duizeligheid wel een oorzaak waar verder onderzoek naar gedaan moet worden, zoals hartritmestoornissen, iets in de hersenen, ziekte in het algemeen, enzovoorts.

KaEpOr

Ook door hoogtevrees kan je een gevoel van duizeligheid ervaren

Opstaan en duizelig zijn

Als je opstaat en dat gaat een beetje snel, dan kan je last krijgen van plotselinge duizeligheid. De bloeddruk kan op zo'n moment wat aan de lage kant zijn en door het plotselinge opstaan kwam er even wat minder bloed naar de hersenen. Ga rustig zitten en en kom even bij. Als je duizelig bent en heb je het gevoel dat je flauw gaat vallen? Ga dan even liggen met je voeten omhoog op een stoel of op een kussen. De duizeligheid zal dan meestal snel overgaan. Ben je vaak duizelig, bezoek dan een dokter. Deze zal je bloeddruk meten, je hartslag beluisteren, je oren onderzoeken, bloedonderzoek doen en eventueel aanvullend onderzoek verrichten. Het is echter niet altijd gemakkelijk om de oorzaak van duizeligheid aan het licht te brengen. Spieren in de nek kunnen vast zitten, het kan uit de oren komen, de bloeddruk kan tijdelijk even wat laag geweest zijn, enzovoorts. Als er geen ernstige oorzaak te vinden is, en ook geen onschuldige, zit er niets anders op dan met de duizeligheid te leren leven. Je kunt dan opschrijven op welk moment van de dag duizeligheid optreedt, wat je kort daarvoor gedaan hebt, en hoelang de aanval geduurd heeft. Soms krijg je daardoor inzicht in het hoe en waarom, en als je bijvoorbeeld vaak duizelig bent na het eten, kan je er aan wennen om na het eten altijd even rustig aan te doen. Door een gevulde maag komt er namelijk een tijdje wat minder bloed in de hersenen terecht. Daarom worden mensen na een flinke maaltijd slaperig, maar soms ook misselijk en duizelig.

Verschijnselen duizeligheid

  • Draaierig gevoel
  • Licht gevoel in het hoofd
  • De ruimte draait om je heen
  • Je ziet alles een beetje draaien

Het kan samen gaan met misselijkheid en angst. Ook kan je het gevoel hebben dat je niet meer weet waar je in de ruimte bent en je kan omvallen. Soms komen overgeven en misselijkheid voor, en je kunt gaan zweten, klam worden en bleek zien. Al deze klachten moeten snel weer over gaan. Anders is het verstandig een arts te bellen. Ook als de klachten terugkeren kan je het beste een arts verder laten uitzoeken wat er aan de hand is.

Een arts bellen?

Neem in elk geval contact op bij duizeligheid in combinatie met:

  • pijn op de borst
  • hoofdpijn
  • kleine kinderen
  • vallen
  • aanhoudend niet lekker zijn
  • terugkerende klachten
  • scheve mond of scheef gezicht
  • verwardheid
  • onvermogen om arm en/of been te bewegen of gedeeltelijk uitval
  • tintelingen
  • hoofdpijn
  • bewusteloosheid
  • coma
  • als u het niet vertrouwd

Reisziekte of wagenziekte

Duizeligheid komt ook vaak voor bij reisziekte. Door het autorijden, varen of vliegen raakt het evenwichtsorgaan uit balans met als gevolg misselijkheid, braken, duizeligheid. Dit is niet ernstig, wel lastig. Tip: ga bij varen middenin de boot zitten, daar schommelt het schip het minste.

Ziektes en aandoeningen

Er zijn verschillende aandoeningen en ziektes waarbij duizeligheid voorkomt. De ziekte van Meniere is bijvoorbeeld heel bekend. OOk ongevallen, tumoren of doorbloedingsstoornissen, kunnen dit soort klachten veroorzaken.