Duizelig. Wat is de oorzaak?

Iedereen is wel eens duizelig, maar wat zijn de oorzaken van duizeligheid? Duizeligheid kan samengaan met misselijkheid, vermoeidheid, hoofdpijn, verkoudheid, koorts, pijn, enzovoorts. Als u duizelig bent en misselijk, wat zijn dan de mogelijke oorzaken en wat doet u er tegen? Duizeligheid en vermoeidheid, is er een verband? Wanneer is duizeligheid een reden om de dokter te bellen en zijn er ook ziektes die duizeligheid oproepen?

Duizeligheid komt regelmatig voor. Heel bekend is bijvoorbeeld de duizeligheid bij plotseling opstaan. Er komt dan eventjes wat minder bloed naar het hoofd en dat geeft een draaierig gevoel. Gaan zitten is vaak al voldoende, omdat er dan snel weer wat zuurstofrijk bloed naar het hoofd gepompt wordt, maar als dat niet snel genoeg helpt kunt u beter even gaan liggen met uw benen omhoog. Ook lage bloeddruk kan duizeligheid veroorzaken, net als hyperventilatie of verkoudheid. Ook een aandoening aan het middenoor is in veel gevallen de oorzaak van duizeligheid. In de meeste gevallen is duizeligheid ongevaarlijk. Spanningen of een onderliggende verkoudheid kunnen de oorzaak zijn.

Duizeligheid kan ook veroorzaakt worden via uw ogen

Hoofdpijn, misselijk, duizelig

Er zijn veel oorzaken van duizeligheid, en omdat de klacht vaak gehoord wordt, is het vaak niet duidelijk wat de reden van het draaierige gevoel is. U gaat immers niet elke keer als u eens duizelig bent met uw klacht naar de dokter. Als de klachten terugkeren of er komen andere klachten bij, zoals hoofdpijn, braken, misselijk, pijn op de borst, flauwvallen of dubbelzien (en ga zo maar door) dan is het een reden om de huisarts te bezoeken. Ook als u de klachten niet vertrouwt, of als de klachten zich herhalen, u hinderen in het dagelijks leven, dan is het verstandig om naar de huisarts te gaan voor een check-up. De huisarts zal u in de ogen kijken met een lampje, wellicht in uw oren kijken en uw bloeddruk meten. Ook kan aanvullend onderzoek nodig zijn of gedaan worden om u gerust te stellen, zoals bloedonderzoek. Veel voorkomende oorzaken van duizeligheid zijn:

  • lage bloeddruk
  • spanningen
  • angst
  • hyperventilatie
  • aandoeningen aan het middenoor (waar het evenwichtsorgaan zich bevindt)
  • hyperventilatie
  • bij (plotselinge) bewegingen van het hoofd
  • De ziekte van Ménière
  • Bij een volle maag
  • hoge koorts
  • dementie
  • slecht zien
  • diabetes
  • Paroxismale positieduizeligheid (BPPD)
  • neuritis vestibularis (langdurige duizeligheid)
  • medicijngebruik (antibiotica, pijnstillers, slaappillen en plaspillen bijvoorbeeld)
  • migraine
  • hartritmestoornis
  • alcoholgebruik
  • drugsgebruik
  • bloedverlies
  • bloedarmoede
  • Overige

Duizeligheid veel voorkomende oorzaken

Draaiduizeligheid is een vorm van draaierigheid waarbij u alles om u heen ziet draaien, waar ook de naam vandaan komt. Het geeft een beetje het gevoel alsof u zich in een draaimolen bevindt. U kunt er ook misselijk van worden. U kunt ook de indruk hebben dat u zelf heen en weer of rond beweegt, terwijl u stil zit. Iedereen die wel eens te veel gedronken heeft kan een soortgelijke duizeligheid ook goed voorstellen, want daar lijkt het wel een beetje op. U kunt misselijk worden, overgeven, wit wegtrekken… Het kan beangstigend zijn om duizeligheid te beleven, maar veelal is de oorzaak echter geheel onschuldig. De oorzaak wordt vaak niet achterhaald. Bij paroxismale positieduizeligheid (BPPD) is er sprake van duizeligheid die optreedt bij bewegingen van het hoofd. Met name bij bukken of het hoofd oprichten, maar ook als u in bed ligt kunt u zich duizelig voelen.

Nystagmus

Nystagmus is een benaming voor het draaien van de oogbollen. Dit kan soms voorkomen bij draaierigheid.

Licht gevoel in het hoofd

Bij een licht gevoel in het hoofd kunt u klachten krijgen zoals door de knieën zakken, klam zweet, het gevoel dat u geen lucht genoeg krijgt en flauwvallen. Dit kan bijvoorbeeld ook optreden als u net gegeten heeft. De maag is dan gevuld, er gaat daardoor meer bloed naar de maag en wat minder naar het hoofd. Het kan ook optreden als u bang bent of gespannen. Het beste is dan om even te gaan liggen met de benen hoger dan het hart. Gaan de klachten niet over dan moet u contact opnemen met een arts. Ook als u de klachten vreemd vindt of niet vertrouwd is het verstandig om met een dokter te overleggen.

Wanneer belt u een arts?

U belt een arts of u laat een arts bellen, bij duizeligheid met:

  • pijn op de borst
  • onsamenhangend praten
  • bewusteloosheid
  • (hoge) koorts
  • uitval van spieren
  • omvallen en vreemd gedrag
  • scheef hangende mond
  • bloedverlies
  • spiertrekkingen
  • overdosis medicijnen
  • drugsgebruik
  • alcoholvergiftiging
  • als u het niet vertrouwd

De ziekte van Menière

De ziekte van Menière is de oorzaak van duizeligheid waarbij slechter horen en oorsuizen voorkomen. Een aanval van De ziekte van Menière kan een paar uur duren.

Duizeligheid komt dus heel veel voor en de oorzaak is meestal onschuldig en niet altijd gemakkelijk te verklaren. Ernstige oorzaken van duizeligheid zijn er natuurlijk ook, zoals:
problemen met het hart en/of de vaten

  • bloedverlies
  • herseninfarct
  • hersentumor
  • hoofdletsel
  • overdosis medicijnen, alcohol of drugs
  • enzovoorts