Droge ogen, wat doe je er tegen?

Droge ogen of last van het gevoel dat uw ogen droog zijn. Een lastig verschijnsel. U kunt het gevoel hebben alsof er zand in uw ogen zit, of de ogen kunnen jeuken of branden. U kunt zelfs het droge ogen syndroom hebben. Droge ogen, wat kunt u er tegen doen?

Als u last van droge ogen heeft, zult u vaak met de ogen knipperen in de hoop dat akelige gevoel kwijt te raken. Als knipperen niet helpt en de klachten blijven, wat kunt u dan doen? Droge ogen kunnen ontstaan omdat u te weinig traanvocht heeft of aanmaakt of omdat er een kwaal achter de droge ligt verscholen. Daarom is het verstandig om met uw klacht naar de huisarts te gaan als de klachten niet vanzelf overgaan. Ook als u slecht ziet, pijn heeft of ontstoken ogen heeft, moet u een bezoek aan de huisarts niet uitstellen. probeer uit de buurt te blijven van tocht of ventilatoren die direct op het gezicht blazen, airconditioning, niet geventileerde ruimtes en rokerige ruimtes. Als dat niet helpt kunt u kunsttranen van de dokter krijgen. Dit is een oogdruppels met de stof methyl-cellulose.

Droge ogen, wat nu?

Als u droge ogen heeft is de kans groot dat u minder traanvocht aanmaakt. Dat kan komen door verschillende oorzaken. Dat hoeven niet altijd ernstige aandoeningen te zijn. Zo is het goed mogelijk dat veel achter de computer zitten droge ogen veroorzaakt. Ook ruimtes waarin centrale verwarming loeit, kan droge ogen veroorzaken. De meest voorkomende redenen voor droge ogen, zijn:

  • De overgang
  • Anticonceptie de pil
  • Hormonale afwijkingen of verstoringen
  • Bijwerking van medicijnen
  • Ontstoken of verstopt traanbuis
  • Overige aandoeningen

Droge ogen syndroom, wat zijn de verschijnselen?

Droge ogen samengevat onder de noemer 'het droge ogensyndroom' veroorzaakt ergerlijke klachten zoals:

  • Jeuk
  • Pijn
  • Prikkende ogen
  • Het gevoel dat er zand of stof in het oog zit
  • Tranen kan voorkomen
  • Vermoeide ogen
  • Schrijnende ogen
  • Last van fel licht
  • Schurend gevoel
  • enzovoorts

Syndroom van Sjögren of bij blepharospasme.

Het droge ogen syndroom komt veel voor. Het syndroom komt voor bij mensen met syndroom van Sjögren of bij blepharospasme. Als u last heeft van droge ogen, neem dan contact op met uw huisarts.