Dikke mensen

Dikke mensen hebben het niet gemakkelijk. Naast vele lichamelijke ongemakken hebben ze ook vaak last van somberheid, en ook worden ze vaker gepest of er wordt om hen gelachen. Dik zijn wordt over het algemeen als een zwakte gezien. Afvallen als een bewijs van wilskracht. Toch zijn dikke mensen vaak al vele malen tientallen kilo's of meer, afgevallen, en dat terwijl mensen met een beetje overgewicht vaak nog geen vijf kilo kunnen afvallen. Dikke mensen krijgen het gewicht weer vaak terug. Blijvend afvallen blijkt zeer, zeer moeilijk. Ongeveer 10% van de mensen lukt het echter om blijvend af te vallen. Geheel hopeloos hoeft het dus niet te zijn.

Dik zijn. Af willen vallen. Een paar kilo te zwaar of vele kilo's… blijvend afvallen is moeilijk. De meeste mensen in welvarende gebieden van de wereld, worden zwaarder, en ze willen vroeg of laat wel wat afvallen. Voor de een is dat 5 kilo die er maar niet blijvend vanaf willen, en voor de ander is dat 30 kilo of meer. Afvallen lukt iedereen, maar blijvend afvallen lukt bijna niemand. Dik zijn is ook vaak een kwestie van verkeerd denken over eten. Dit klinkt vreemd, maar veel mensen hebben het idee dat het eten als een verslaving te werk gaat, zodat het eten de baas over hen is. Een goed dieetplan wat mensen anders leert omgaan met eten, vind ik: Dit Dieetplan.

turkeycooked.jpg

Dit is toegestaan bij Dit Dieetplan.

Obesitas

De ene mens kan meer eten dan de ander, verbrandt sneller, heeft een kleinere maag, een andere stofwisseling, andere darmbacteriën, sneller een verzadigd gevoel door stoffen in de hersenen, een actiever bewegingspatroon, enzovoorts… Mensen met obesitas hebben een zodanig ernstig overgewicht dat het hun leven erg nadelig beïnvloed. Ook hun gezondheid lijdt onder het overgewicht. Om obesitas vast te stellen wordt gekeken naar de BMI (Body Mass Index). Lees meer over: Obesitas.

Veel afvallen

Men zegt wel eens dat het er makkelijker aankomt dan dat het er weer vanaf gaat, maar is dat eigenlijk wel waar? Bij een gemiddeld dieet valt u 1 kilo per week af, dat is 52 kilo per jaar. Gelukkig zijn er niet veel mensen die 52 kilo per jaar aankomen. Afvallen gaat dus eigenlijk sneller dan aankomen, maar afvallen is wel heel moeilijk voor mensen met aanleg om aan te komen.

Overgewicht

Over overgewicht is al veel nagedacht, geschreven en er is veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Obesitas wordt zelfs beschouwd als een ziekte waarvoor nog geen genezing is gevonden. Dikke mensen, en dan bedoel ik mensen die opvallen door hun overgewicht, waaronder ook obese mensen, blijken door erfelijke aanleg aan hun overgewicht te komen. Maar ook bacteriën in de darmen blijken een rol te spelen. In 2011 werd bekend dat onderzoek had uitgewezen dat magere muizen andere darmbacteriën hebben, dan zwaarlijvige muizen. Werden de darmbacteriën van dikke muizen overgebracht in de maag van steriele muizen, dan werden deze muizen ook zwaarlijvig. Worden de bacteriën van de magere muizen overgebracht in steriele muizen, dan worden die muizen slank. Het is een gegeven waar men veel van verwacht. Er is dus hoop voor dikke mensen. Hopelijk heeft dit onderzoek van Willem de Vos, hoogleraar Microbiologie aan Wageningen Universiteit, nog een staartje. Enkele jaren geleden werd aan de hand van een ander onderzoek naar eetlust, bekendgemaakt dat runder-collageen trek in eten zou afremmen en men verwachtte veel van dat onderzoek, waarna er voor zover ik weet, nooit meer iets over geschreven is.