De betekenis van kleuren. Welke betekenis heeft deze kleur?

Kleuren hebben elk een eigen betekenis. Zo staat de kleur rood voor verlangen, hartstocht en energie. Als u de kleur kritisch bekijkt is het begrijpelijk. Bloed is rood, de liefde wordt geassocieerd met rood, maar ook agressie en woede. Hoe zit fat met andere kleuren= Wat is de betekenis van kleuren?

Kleuren hebben betekenis. U kunt er stemmingen aan aflezen en in zekere zin ook karaktereigenschappen. Wat is uw lievelingskleur?

Rood

Rood is misschien wel de meest geliefde kleur. De kleur rood is een heftige kleur. Een kleur die oproept tot emotie en liefde en opwinding. Als vrouwen rood dragen worden zij als extra aantrekkelijk beschouwd. Als vrouwen hun lippen rood maken wordt dat geassocieerd met liefde en de liefde bedrijven. Rood is feitelijk ook een manipulatieve kleur. Wie rood ziet, voelt iets, al dan niet onbewust. Ook in het dierenrijk is de kleur rood een belangrijke kleur, vaak een kleur die werkt als een alarmsignaal. Wij passen dit zelf ook toe bij waarschuwingsborden, bijvoorbeeld in het verkeer. De kleur rood is daar maar al te vaak bij betrokken. En rode auto's schijnen over het algemeen minder bij ongelukkig betrokken te zijn dan andere kleuren auto's. Wat er van waar is durf ik niet zeggen, maar men zegt dat dit komt omdat men in het verkeer toch alerter op de kleur rood reageert. Wilt u dus opvallen? Draag dan rood. Bent u ambitieus, dan kunt u dit benadrukken door rood te dragen. Rood in kleding dwingt, indien juist gecombineerd en stijlvol gedragen, respect af. Als rood uw lievelingskleur is, bent u misschien avontuurlijk van aard, maar ook ambitieus.

Videofilmpje over de betekenis van kleuren

Groen

De kleur groen is nauw verwant met de natuur. Groen brengt kalmte en het gevoel dat u veilig bent. De kleur groen straal rust uit en is een prima tegenhanger voor te veel rood. Gifgroen of fluorescerend groen kunnen een averechts effect hebben. Deze felle gifgroenen kunnen een onbehaaglijk gevoel van gevaar oproepen. Over het algemeen is groen echter juist rustgevend en stimulerend. Werken in een groene kamer heeft een positief effect op uw geest. Als u een bril draagt met groene glazen zal u gemakkelijker kunnen ontspannen. Als groen uw lievelingskleur is bent u waarschijnlijk betrouwbaar en volhardend in uw werk. Ook bent u een echte doorzetter en niet snel lui. U houdt van regelmaat, en onrecht kunt u moeilijk verdragen. U bent gesteld op uw vrijheid en privacy. Hoewel u misschien geen uitgaanstype bent, houdt u wel van sociale contacten en een goed gesprek.

Blauw

De kleur (licht) blauw staat bekend als verkoelend. De kleur blauw ziet u terug in de natuur in wateren en in de hemel. Daarom wordt de kleur blauw ook wel geassocieerd met het hemelse en bovennatuurlijke. Helblauwe kleuren ziet u ook in warmere streken op de huizen, om insecten buiten te houden. Vroeger dacht men dat de kleur blauw de hemelse kleur was die het kwaad buitenshuis kon houden. Ook daarom werden ramen en huizen wel blauw geschilderd. Donkere kleuren blauw staan voor het nachtelijke en alles wat daarmee geassocieerd kan worden. Wie helder blauw als lievelingskleur heeft is evenwichtig van karakter, zoekt geen ruzie, is eerlijk, wijs en trouw. Wie donkerblauw als lievelingskleur heeft wil aanzien en status en bij voorkeur een leidinggevende rol.

Geel

Geel is de kleur van de zon. Het is net als rood ook een kleur die een signaal afgeeft. Het is een opvallende kleur. Geel is een kleur die mensen vrolijk maakt, en levendig, maar toch wordt de kleur ook wel geassocieerd met haat. Daarmee wordt de kleur geel onrecht aangedaan. De kleur geel is een vriendelijke, warme kleur, die beelden oproept van bloemen en zonlicht. Vanwege de helderheid van geel, kan geel ook als signaal worden opgevat, zoals in de natuur of op waarschuwingsborden. Als geel uw lievelingskleur is bent u waarschijnlijk en veelzijdig leergierig persoon. U houdt ervan om uw algemene kennis te vergroten en u houdt van verre reizen.

Roze

Roze staat voor zachtheid, vrede, liefde en positiviteit. Roze geeft ons het gevoel dat we omringd worden met zachtheid, het vrouwelijke, het beschermende… Als zachtroze uw lievelingskleur is dan bent u waarschijnlijk vriendelijk en oprecht van aard. U blijft zich verbazen over het onrecht in de wereld en u hunkert naar eerlijke mensen om u heen. U kunt soms last hebben van stemmingswisselingen, maar er zijn ook zaken die u snel weer in balans brengen. U bent niet veeleisend maar vrijgevend. Houdt u meer van felroze, hot pink of oudroze, dan bent u waarschijnlijk avontuurlijker ingesteld en u bent vaak vrolijk, druk en blij.