Ddos Cyberaanvallen, wat zijn dat?

Regelmatig worden websites van banken of bedrijven het slachtoffer van een cyberaanval. De website komt daardoor als het ware plat te liggen, wat wil zeggen dat de site onbereikbaar is voor bezoekers. Dat kost geld want klanten kunnen niet kopen of handelen. Bij banken kunnen mensen geen geld overmaken. In april 2013 waren er verschillende cyberaanvallen op ING, waar ook iDeal veel last van had. Ook andere banken hebben regelmatig last van dit soort aanvallen. Maar waar komt zo'n aanval eigenlijk vandaan?

Dat de online wereld kwetsbaar is blijkt eigenlijk wel als je beseft dat cyberaanvallen gewoon op internet gekocht kunnen worden. Bedrijven kunnen door dergelijke aanvallen zo overbelast raken dat websites onbereikbaar zijn. Het lijkt dan alsof er een storing is maar feitelijk is er sprake van een cyberaanval. ER wordt dan zoveel internetverkeer naar een website gestuurd dat de site de hoeveelheid dataverkeer niet aankan en dus vastloopt. De computers die de website belasten komen overal vandaan en de eigenaars zijn meestal zelf niet op de hoogte dat hun computer meedoet aan een cyberaanval.

Internetexpert Danny Mekić legt helder uit wat een cyberaanval is

DDos aanvallen

DDos aanvallen komen vaak voor. Honderdduizenden keren per jaar. DDos staat voor Distributed Denial Of Service. De aanval kan afkomstig zijn van een boze klant of van een groter netwerk. De cyberaanvallen worden immers per uur gekocht. Iemand die er geld voor over heeft om een website vast te laten lopen kan dus tot zulke acties overgaan. Bij een DDos aanval wordt meestal gebruik gemaakt van een botnet. Computers komen van allerlei lokaties in contact met de website of dienst en zorgen voor overbelasting van dataverkeer waardoor de boel stagneert en de site nog maar beperkt bereikbaar is of helemaal niet meer.

Dos aanval

Bij een Dos aanval is een computer verantwoordelijk voor de aanval. Cyberaanvallen kunnen zich richten op

  • een enkele computer
  • een computernetwerk
  • online diensten en websites

Verschijnselen van een DDos aanval

Een DDos aanval herkent u aan de volgende kenmerken:

  • traag netwerk
  • website bezoeken lukt niet
  • website lijkt uit de lucht
  • e-mailbommen komen voor

Wat is een e-mailbom?

Een e-mailbom is een enorme hoeveelheid spam die naar hetzelfde e-mailadres wordt gestuurd waardoor de mailbox continu belaagd wordt met zinloze spam e-mails.

Beschermen tegen cyberaanvallen?

Er zijn bedrijven die zich specialiseren in bescherming tegen cyberaanvallen. Voor de gewone website en gewone huiscomputer maakt u gebruik van software die u beschermt tegen aanvallen.

  • Firewall: een firewall beschermt tegen inbreuk door derden
  • Switches: zorgen voor trager verkeer waardoor aanvallen gemakkelijker herkent worden en beter getraceerd kunnen worden
  • Routers: te vergelijken met Firewalls
  • Clean pipes: heeft een controle functie en keurt het verkeer als het ware voordat het wordt doorgelaten