Cocktails maken voor op een feest

Cocktails maken voor op een party is leuk en feestelijk. Kies drie lekkere cocktails, anders wordt de keus onoverzichtelijk. Maar voor grote parties kan je natuurlijk veel meer cocktails maken. Je hebt cocktails met alcohol en cocktails zonder alcohol. In dit artikel aandacht voor drie cocktails met alcohol.

De Mojito is een bekende Cubaanse cocktail op basis van rum, suiker, bronwater, ijsblokjes, limoen en muntblaadjes. Een Mojito kunt u gemakkelijk zelf maken. U heeft nodig:

  • Rum
  • Rietsuiker en suikerwater
  • Muntblaadjes
  • Stukjes limoen
  • Blokjes ijs (veel)
  • Water met bubbels (Spa Rood bijvoorbeeld)
  • Borrelglaasje om af te meten (bijvoorbeeld)
  • Shaker of glazen waarin je mixen kunt
  • Stamper
  • Hoog glas
mojito.jpg

Mojito maken

De limoen is familie van de citroen. Lekker zuur en fris van smaak. Niet iedereen doet er limoen bij, ook de suikerwater wordt niet altijd gebruikt. Wel suiker. Je kunt dus ook alleen mint-blaadjes gebruiken met suiker en Spa rood, ijsblokjes, en een scheut rum en een scheutje citroensap. Limoen is echter lekkerder.

  • Snij de limoen in vier delen.
  • Stop per glas twee limoenpartjes in het glas en voeg enkele takjes munt toe.
  • Crunch de limoen en de munt met een stomp voorwerp zodat de smaaksappen goed tot hun recht zullen komen. Je kunt hier ook een stamper voor gebruiken.
  • Stop veel ijsblokjes in het glas
  • Giet suikerwater er overheen (1 borrelglaasje of in verhouding tot het glas aanpassen)
  • Giet Rum er overheen (1 borrelglaasje of een scheut - te veel kan te zwaar zijn!)
  • Vul aan met koud bronwater met bubbels, bijvoorbeeld met spa rood, of ander bronwater
  • Zet er een rietje in en een schijfje limoen op de rand
  • Eventueel garneren met nog een blaadje mint aan de rand, staat leuk