Clouded leopard, bijna uitgestorven

De Clouded Leopard (Neofelis Nebulosa) wordt met uitsterven bedreigd. Het is een prachtig dier waarop gejaagd wordt voor zijn vacht, maar ook zijn leefomgeving wordt steeds kleiner door ontbossing. De Clouded Leopard leeft nu alleen nog veilig in dierentuinen, er zijn nog ongeveer rond de 220 exemplaren in leven.

Clouded Leopard is een bezienswaardigheid, en zeer zeldzaam geworden. Met uitsterven bedreigd, door (hoe kan het ook anders) toedoen van de mens. Ze worden wel eens de "moderne sabeltandtijger" genoemd. Die bijnaam hebben ze gekregen vanwege hun lange hoektanden. Ze hebben de langste hoektanden van de grote katachtigen, dit in verhouding tot de afmeting van de rest van hun lichaam.

Kleine grote katachtige

De Clouded Leopard is de kleinste kat van de grote katachtigen. Er wordt wel eens gedacht dat dit de evolutionaire link kan zijn tussen de grote katten naar kleine katten.

Habitat

Veel bossen waarin Clouded Leopards leven zijn te klein geworden om een zekere toekomst te bieden voor deze luipaarden. Ze worden bedreigd door het verlies van hun leefomgeving en door grootschalige ontbossing. Ook wordt er nog steeds gejaagd op de dieren voor de handel van hun uitzonderlijk mooie vacht, tanden en klauwen, voor kleding en decoratie. Hun botten en vlees wordt verkocht als vervanging voor het vlees van de tijger. Ook de botten worden helaas nog steeds gebruikt in traditionele Aziatische drankjes en dubieuze 'medicijnen.' Ook worden ze levend verkocht als huisdier.

Rukai mensen

De Rukai mensen uit Taiwan zagen de Clouded Leopard als een spirituele voorvader die hen terug naar huis kon leiden.