Broodje gezond

Broodje gezond. Lekkere recepten voor broodjes gezond. Een broodje gezond is een broodje met alleen maar gezonde ingredienten. Broodjes gezond zijn heerlijk en u kunt veel varieren met beleg. Als bepaalde ingredienten u niet bevallen, laat u ze gewoon weg en vervant deze eventueel voor ander beleg. Voor alle broodjes geldt: beleg met mate, maar de groentes mag u ruimschoots gebruiken. Hoe maakt u een broodje gezond?

Voor een broodje gezond heeft u in elk geval volkorenbrood nodig. Lust u geen bruin brood dan kunt u witbrood gebruiken, maar witbrood is niet zo gezond als volkoren. U kunt verschilende soorten broodjes gezond maken, bijvoorbeeld een broodje gezond met:

  • kaas
  • kipfilet
  • kaas, ham en ei
  • ei tomaat
  • salami
  • tonijn
  • enzovoorts

De mogelijkheden zijn eigenlijk eindeloos. In dit artikel geef ik u de recepten van broodje gezond met kipfilet en broodje gezond met kaas en ham en ei en als variatie nog het broodje gezond met tonijn. Wilt u meer weten over een gezonde levensstijl, kijk dan ook een bij: Fit in 90 dagen receptenboek

DSC_0338.jpg

Broodje gezond. U kunt variƫren met gezonde broodsoorten

Broodje gezond met ham, kaas en ei

U heeft nodig per broodje voor een persoon, een volkorenbroodje of twee volkorenboterhammen. Verder heeft u nodig:

  • een blad sla of fijngesneden ijsbergsla
  • een tomaat in dunne plakjes of radijsjes in plakjes gesneden
  • vier plakjes komkommer, dun gesneden
  • fijngehakte peterselie of bieslook als u dat lekker vindt
  • enkele dunne ringetjes verse ui
  • een hardgekookt ei in plakjes gesneden
  • een plakje lekkere ham, maar zonder vetrandje
  • een plak kaas, bijvoorbeeld belegen kaas
  • een theelepel mayonaise op basis van olijfolie

Besmeer een kant van het broodje met de mayonaise. Bestrooi met peper. Leg er een slablad op of wat gesneden ijsbergsla. Leg daarop de ham. Daarna de tomaat met ui. Vervolgens de kaas en een half ei in plakjes gesneden. Bestrooi eventueel met bieslook of peterselie. Leg de andere boterham erop of klap het volkorenbroodje dicht. Doorsnijden en dan maar smullen. De combinatie van sla met beleg en brood is heerlijk. Maar pas op: een broodje gezond wordt al snel een broodje ongezond als u te veel vleeswaar neemt. Kies dus voor van alles een beetje en overdrijf het niet. De groentes mag u overdrijven, die zijn altijd gezond.

Broodje gezond kipfilet

Kipfilet is mager en gezond vlees. U vervangt de kaas en ham voor kipfilet en belegt op dezelfde manier als bij het broodje kaas, ham en ei. U kunt er nog wat aromat of zeezout overheen strooien.

Broodje gezond tonijn

Bij het broodje gezond tonijn kiest u voor tonijn in olie, niet in water. U laat de ham en kaas en het ei vervallen, maar u mag een theelepel mayonaise extra. Ook mag u wat meer ui gebruiken. Verder kiest u voor dezelfde ingrediƫnten. U kunt eventueel een fijngehakte olijf (groen) toevoegen, als u van olijven houdt. Houdt u van pittig/ Prak dan wat sambal door de tonijn voordat u het broodje ermee belegt.