Is BP olieramp Mexico, te stoppen met een kernbom?

De olieramp in Mexico met het platform Deepwater Horzion, die op 20 april 2010 door BP (British Patrol) veroorzaakt werd door het boren naar olie op grote diepte (2 kilometer), duurt maar voort en is slechts groter geworden. De ramp was zo ernstig geworden dat er geluiden opgingen dat het lek, een scheur van 30 meter breed in de aarde, alleen te dichten zou zijn met een kernbom.

Sinds 20 april lekten dagelijks tussen de 13 en 20 miljoen liter olie in de golf van Mexico. Stranden en dieren werden op een verschrikkelijke manier vernield. Ondanks de enorme afmeting van deze olieramp, kwam er relatief weinig nieuws over naar buiten. Blijkbaar werden de feiten zoveel mogelijk geheim gehouden. Toch was het niet alleen olie wat er lekte, ook nieuws lekte met enige regelmaat naar buiten. De olieramp was de grootste uit de Amerikaanse geschiedenis. Mogelijk was het ook de grootste olieramp wereldwijd.

Scheur in de aarde

Na verschillende pogingen van BP om het lek te dichten, was de ramp alleen maar groter geworden. Omdat abiotische olie was aangeboord en de zogenaamde topkill reddingsoperatie was mislukt, werd het lek groter en groter, en ontstond er volgens geruchten een scheur van 30 meter doorsnee in de aarde. De druk van de oliebron was zo groot dat de ramp toenam in plaats van dat het afnam. Men zou de druk van de bron willen halen door naast de scheur gaten te boren en olie af te pompen. Vooralsnog leek het allemaal vergeefse moeite. Sommige wetenschappers zeiden dat alleen een kernbom, waarbij enorme hitte veroorzaakt wordt, de scheur kon dichten door versmelting van de aarde. Andere wetenschappers vreesden dat de ramp dan nog groter zou worden. Maar ook vreesde men bellen methaangas, die bij de explosie omhoog zouden kunnen komen uit de bron, en die mogelijk enorme tsunami's zouden kunnen veroorzaken. Of BP werkelijke en kernexplosie overwoog, is niet duidelijk geworden.

Milieuramp die het leven in zee vernield

De olieramp heeft enorm veel schade aan de wereld gedaan. Stranden in de omgeving werden besmeurd met olie, net als moerassen en riffen. Dagelijks sterven vogels en zeedieren een verstikkende dood in de golf van Mexico. Olie kan in de loop der tijd via de golfstroom andere zee├źn vervuilen. BP zat enorm in zijn maag met de ramp, die ontstaan is doordat veiligheidsmaatregelen genegeerd werden. Omdat BP weinig openheid van zaken gaf, blijft het gissen naar de ware omvang van de ramp en de gevolgen vandaag aan de dag.