Bodyscan. Waar kunt u terecht?

Bodyscan of total bodyscan. Steeds meer mensen laten bodyscans maken om het noodlot voor te zijn. Jaarlijks sterven veel mensen aan kanker of aan hart en vaatziekten. Maar ook bot afwijkingen of problemen met de rug of longen, worden door een bodyscan opgespoord. Waar kunt u bodyscans laten maken?

Bodyscans zetten millimeter voor millimeter het lichaam in beeld om, en op die manier zijn afwijkingen aan hart of longen, of tumoren in het lichaam (als ook nog vele andere afwijkingen) snel op te sporen, nog voordat ze klachten veroorzaken. Dit kan veel levens sparen. Omdat in Nederland geen medische onderzoeken worden uitgevoerd als daar geen medische noodzaak voor aanwezig is (een arts bepaalt of die noodzaak er is), laten steeds meer mensen bodyscans maken, net over de grens, bijvoorbeeld in Duitsland. Het is daar goed georganiseerd en men is ook ingericht op mensen uit Nederland of andere landen.

Bodyscans, hoe gaat dat?

Een bodyscan laten maken gaat ongeveer als volgt.

  • U maakt een afspraak bij een kliniek waar u een bodyscan kunt laten maken
  • U ontvangt informatie thuis, ook over de tarieven en dergelijke
  • In het instituut of de kliniek wordt u vriendelijk ontvangen en er wordt u uitlegt hoe het gaat. Ook is er vaak een tolk aanwezig, zodat u in het Nederlands te woord wordt gestaan. De voorbereiding voor de behandeling vindt plaats en even later gaat u de scan in. Het scanapparaat is geheel pijnloos en ongevaarlijk.
  • De total scan duurt ongeveer 50 minuten, in die tijd ligt u stil en luistert u naar muziek
  • Na afsloop wordt de uitslag met u doorgenomen
  • U krijgt de uitslag mee naar huis om, indien nodig, aan een arts in Nederland te laten zien of om nog eens op uw gemak te bekijken.

Bodyscan Nederland

Veel mensen in Nederland zijn voor het preventief laten maken van een bodyscan, om bijvoorbeeld tumoren in een vroeg stadium op te sporen, en veel mensen zijn ook bereid dit zelf te betalen. Ze willen voorkomen dat ze pas bij een arts terecht komen als een ziekte al klachten veroorzaakt, en ze willen zichzelf op deze manier veel ellende besparen. Inderdaad worden er jaarlijks via de bodyscans ziektes opgespoord waarmee erger kan worden voorkomen. Meestal is de uitslag echter gelukkig goed en wordt niets bijzonders gevonden.

MRI Scan

Het lichaam wordt onderzocht op de aanwezigheid van:

  • Tumoren
  • Longziekten
  • Bot afwijkingen
  • Cystes
  • Ontstekingen
  • Bloedvatproblemen
  • Overige

MRI staat voor Magnetic Resonace Imaging. Met deze techniek wordt er door middel van radiogolven de scan gemaakt. U voelt daar verder niets van. U moet echter wel ongeveer 30 minuten stil liggen. Dit wordt over het algemeen als ontspannend ervaren. Met contrastvloeistof worden eventuele tumoren opgespoord. Het onderzoek is onschadelijk.

001.jpg

CT-scan laten uitvoeren

De CT scan duurt korter. Met de CT scan wordt er gebruik gemaakt van röntgen. Met de CT scan kunnen inwendige organen onderzocht worden. De CT scan kan een onderdeel vormen van het totale onderzoek, indien daar een noodzaak voor lijkt te zijn. Omdat bij CT met röntgen gewerkt wordt, is dit geen standaard onderdeel van een total body scan. Röntgen brengt kleine risico's met zich mee.

Bodyscan in Nederland

Of de bodyscan ook in Nederland komt, valt nog te bezien. Op den duur is het vast en zeker mogelijk, maar het duurt nog even voordat men in de politiek ook zo ver is. Men ziet niet alleen voordelen, maar ook nadelen. Zo is het NHG (Nederlands Huisarts Genootschap sceptisch. Men vraagt zich daar af of een goede uitslag van een bodyscan niet tot gevolg heeft dat mensen ongezond blijven leven met de gedachte, ik mankeer toch niks. Ook vraagt men zich af of mensen met een goede uitslag van hun bodyscan, niet gaan denken dat ze nu zeker weten 100% gezond te zijn. Zo is het natuurlijk niet. Een bodyscan spoort op wat het vinden kan. Ondanks een goede uitslag kan een persoon toch nog wel iets onder de leden hebben of ziektes hebben die door een scan niet kunnen worden opgespoord. Ook kan de uitslag van een bodyscan waarop wel iets afwijkends te zien is, aanleiding zijn tot vervolgonderzoek in Nederland, wat natuurlijk geld kost, wat de verzekering op moet hoesten. Maar ja, daarvoor is die verzekering toch? Of vergis ik me?