Bob Ross, tips en technieken

Bob Ross was een kunstschilder die een heel eigen techniek had ontwikkeld waardoor hij in korte tijd complete landschappen wist te schilderen. Zijn techniek was nat in nat schilderen, maar dan wel in zijn eigen stijl. Hij groeide uit tot een beroemdheid met een eigen tv-programma waarin hij een schilderij per uitzending maakte. Bob Ross werd geboren op 29 oktober 1942. Hij wordt ook wel omschreven als een schilder van landschappen, maar hij schilderde ook stillevens, incidenteel dieren en in de landschappen plaatste hij vaak verlaten hutjes of huisjes.

Bob Ross' schildertechniek is beroemd geworden omdat hij met heel weinig materialen, en in een korte tijd, zeer realistische schilderijen wist te schilderen. 'The Joy of Painting' was de naam van de tv-serie met Bob Ross als kunstenaar die aan het publiek zijn schildertechniek liet zien. De schilderijen werden steevast in korte tijd met olieverf en verdunningen, opgebouwd, en tot in kleine details ontstond een zeer realistisch schilderij. Veelal een landschap. Bob Ross schilderde graag berglandschappen en wateren, dennebossen en groen en stille gebieden met kleine hutjes en stromende riviertjes of kalme glanzende meren. De tv-serie werd beroemd in de VS en Europa. In Nederland werd de serie ook jarenlang uitgezonden.

Cursus of workshop schilderen als Bob Ross?

Hoewel Ross in 1995 op zijn 52e al overleed aan een ernstige vorm van kanker, is zijn schildertechniek populair gebleven. Als u ook wilt leren schilderen op die specifieke Bob Ross manier, kunt u een cursus of workshop volgen in Amsterdam. Dit is een echte aanrader en ook heel leerzaam, omdat u op een andere manier met verf, kwasten en doek leert omgaan dan u al dan niet, gewend bent. Bovcendien duikt u in de techniek van Ross, die u thuis verder kunt blijven beoefenen. U neemt aan het eind van de dag een zelfgemaakt kunstwerk mee naar huis.

Levensloop Bob Ross

Bob Ross werd in Florida geboren. Zijn jeugd bracht hij door in Orlando. Toen hij jong volwassen was besloot hij bij de luchtmacht te gaan, waar hij daadwerkelijki twintig jaar bleef werken als administratief medewerker op medisch gebied. Gedurende zijn leven besteedde hij steeds vaker zijn vrije tijd aan het schilderen van de natuur. Hij volgde zelf verschillende schildercursussen en ontwikkelde zijn eigen nat in nat techniek met kwasten en verf. Na enige tijd begon hij zelf les te geven. Hij bleek in staat om in 30 minuten een heel schilderij klaar te stomen, inclusief de details. Zijn schilderijen worden door de een als kitsch beschouwd, door de ander als unieke kunst. Over kunst valt niet te twisten. Bob Ross werd in elk geval wereldberoemd met zijn schilderijen.

Alaska

Hij hunkerde naar wonen in de natuur die hem aantrok als een magneet: Alaska. daar is hij uiteindelijk gaan wonen, tussen de bergen en uitgestrekte gebieden vol krachtige natuur, bossen, dieren, en heldere luchten.

Wat schilderde Bob Ross?

Kunstenaar Ross schilderde graag ongerepte natuur, zoals bergen, bossen, brede meren,
watervallen, rivieren…

Nat-in-nat

Na-in-nat verven houdt in dat er verf wordt aangerbacht op een natte achtergrond. Een laag verf die nog niet droog is is dus de ondergrond.

Bob Ross' persoonlijheid

De kunstenaar had ogenschijnlijk een vriendelijk, zachtaardig karakter. Hij schiep plezier in het schilderen. Zijn werk werd sterk bekritiseerd maar dat deerde hem nauwelijks. Uiteidnelijk was hij de persoon die wereldwijd kijkers trok. Hij maakte vele schidlerijen in zijn leven, wel;licht duizenden. Zijn werk werd gedoneerd aan de tv-zenders die hem beroemd hadden gemaakt.