Bijensterfte, hoe komt dat?

Bijen, hommels en andere insecten, zijn verantwoordelijk voor het bestuiven van bloemen, planten, bomen. Door die bestuiving kunnen bomen en struiken vruchten dragen en zich voortplanten. Omdat de Bij het overgrote deel van de bestuiving voor haar rekening neemt, zal heel veel leven op onze planeet niet lang meer kunnen overleven zonder die bestuiving. Wat is de oorzaak van de drastisch toegenomen bijensterfte, en is er nog wel een weg terug?

Aan alles komt een einde. Dat levensvormen uitsterven op onze planeet is al zo oud als de wereld. Er zijn zelfs meer uitgestorven soorten, dieren en planten, dan levende soorten. De bij is een kwetsbaar insect, die er duizenden jaren voor gezorgd heeft dat gewassen kunnen bloeien, verspreiden, vrucht dragen, en opgegeten worden. In Europa is 84% van de gewassen afhankelijk van de bestuiving van insecten. De bij is misschien wel het meest waardevolle dier op deze wereld, het is vliegend goud, want zonder de bij zal de wereld er heel anders uitzien. De voedselketen zoals deze nu is, zal zonder bestuiving van bijen, instorten. Veel dieren zullen kampen met voedseltekorten en sterven. Ook de mens zal diep in de problemen komen. Maar je zou ook kunnen zeggen. In een wereld vol mensen hebben bijen niet veel kans. Want mensen maken het de bij wel heel erg moeilijk. Wat zijn de belangrijkste oorzaken waardoor bijen doodgaan of verdwijnen?

Er zijn een aantal oorzaken voor de toenemende bijensterfte

Gevaarlijke pesticiden

  1. Gevaarlijke pesticiden die Neo-nico-ti-no-ïde bevatten, zijn voor de bij te dodelijk. Bijen die met dit gif in aanraking komen sterven een afschuwelijke dood. Neo-nico-ti-no-ïde bevatten zenuwgassen. Deze pesticiden worden ook steeds vaker in verband gebracht neurologische aandoeningen bij kinderen, zoals adhd en autisme, leer en gedragsstoornissen. Die nemen namelijk ook toe sinds die pesticiden gebruikt worden. Geloof het of niet, maar de firma Bayer (die ooit zo gericht op gezondheid leken) zijn de belangrijke leveranciers van deze verwoestende giffen. Zij verdienen hier miljarden aan en doen er dus alles aan om door te kunnen gaan met het produceren van die troep. Op den duur zullen ze moeten toegeven, want steeds meer mensen raken overtuigd dat Bayer met hun gif de planten en dierenwereld vernietigt.
  2. Afnemende diversiteit van planten en bloemen. Ook door pesticiden, en door mensen in het algemeen, verdwijnen allerlei wilde bloemen en planten uit de natuur. Bijen hebben die planten nodig om gezond te blijven en zich goed te voelen.
  3. Varroa mijt. De Varroa mijt is een spinachtig beestje die zich vast zuigt aan de bij. Vergelijk het maar met een soort teek, maar dan op piepklein niveau. De bijen verzwakken door de mijt. Deze mijt is uit het buitenland ons land in gekomen.

Deze drie oorzaken zijn de belangrijkste redenen waarom bijen uitsterven. Wat kan je er zelf tegen doen?

  • (Koop de juiste zaden om de bijen te helpen: zaden kopen)
  • Boycot producten van Bayer, koop niets bij Intratuin, vraag bij tuincentra naar producten zonder pesticiden en met nadruk zonder Neo-nico-ti-no-ïde.
  • Laat de natuur meer haar gang gaan. Zorg voor meer groen en met name wilde) bloemen in je tuin of balkon.

In Zuid-China zijn de bijen reeds uitgestorven, maar voornamelijk door het gebruik van te veel bestrijdingsmiddelen. Het is heel triest want kinderen bestuiven daar in het voorjaar de bomen met penseeltjes, bloem voor bloem. In zo'n wereld kunnen we echter niet lang overleven. Insecten zijn bijzondere dieren, die van bloem naar bloem vliegen om dit werk vanzelfsprekend voor de wereld te doen. Kan jij je voorstellen dat er nog producenten van giftstoffen bestaan die alle insecten doden, alleen omdat ze er geld mee kunnen verdienen?

De generaties hierna, moeten die het dan maar zien op te lossen? Blijkbaar wel.

In het filmpje hieronder krijg je informatie over het verdwijnen van bijen. Toen het filmpje gemaakt werd was 23% van de bijen in Nederland uitgestorven, inmiddels is dat al verder gestegen helaas. Ook krijg je informatie over wat je zelf kunt doen, zoals wilde bloemen in tuinen en op balkons planten. Doen!

En gebruik geen producten van Bayer en koop geen producten meer voor planten waar Neo-nico-ti-no-ïden in zitten. Tuincentra zoals Intratuin kan je dus maar beter voorbijlopen, hun planten bevatten het gif en ze verkopen het zelfs in flessen en spuitbussen.