Behandeling hoge bloeddruk, nieren

Hoge bloeddruk komt bij zeer veel mensen voor. Een nieuwe behandeling tegen hoge bloeddruk blijkt erg hoopvol. Bij de nieuwe behandeling worden zenuwen rondom de nieren dicht gebrand. Prikkels waardoor de bloeddruk ontregeld raakt, worden dan doorbroken. Het gevolg is een lagere bloeddruk en minder medicijngebruik.

Hoge bloeddruk, er is een nieuwe behandeling tegen hoge bloeddruk. Via een slagader in de lies wordt een katheter naar binnen gebracht. Via deze katheter worden zenuwen rondom de nieren dicht gebrand. Er wordt daarbij gebruik gemaakt van radiogolven. Onderzoek heeft aangetoond dat deze methode zeer succesvol is bij de behandeling tegen hoge bloeddruk. De schade die hoge bloeddruk veroorzaakt, wordt aanzienlijk verkleind en ook hoeven er in veel gevallen veel minder of geen medicijnen meer worden gebruikt na de behandeling. Dit is een zeer interessante medische ontdekking. Ongeveer 40% van de mensen met hoge bloeddruk die deze behandeling ondergaan zijn verlost van hun hoge bloeddruk. De ingreep is in het Erasmus MC bij verschillende patiënten uitgevoerd en met succes.

Hoge bloeddruk, risico's

Hoge bloeddruk veroorzaakt wereldwijd bij patiënten en verhoogde kans om vroegtijdig te overlijden aan hart en vaatziekten. Niet alle patiënten hebben baat bij medicatie. Men hoopt dat de nieuwe behandeling tegen hoge bloeddruk bij veel mensen het leven kan verlengen en het medicijngebruik terug te dringen.

Hoge bloeddruk herkennen

Hoge bloeddruk is moeilijk te herkennen als je geen klachten hebt. Klachten dei kunnen voorkomen zijn:

  • hoofdpijn
  • duizelig
  • vocht vasthouden
  • hartkloppingen
  • kortademig
  • pijn op de borst
  • moe

Als je een of meer van deze klachten hebt, neem dan contact op met de huisarts.