Bedbugs, bed bugs, bat bugs... wat zijn het?

Bedbugs, bat bugs of bed bugs zijn bedwantsen die voornamelijk 'aanvallen' terwijl je in bed ligt. Het zijn nachtdieren die zich in huis verstoppen, bijvoorbeeld in de naden van het matras, achter plinten of stopcontacten, in lades van kastjes, enzovoorts. Als je ze eenmaal in huis hebt, ben je er niet zomaar weer vanaf. Neem maatregelen voordat je gek wrodt van die vieze beesten. Bedbugs is ongedierte.

Bedbugs, filmpje

Bedbugs, bedwantsen, batbugs…

Bedbugs. Zodra je naar bed gaat en het licht uitdoet, komen ze tevoorschijn. Net als muggen komen ze af op lichaamswarmte en de uitstoot van ademhaling van warmbloedige dieren. Ze steken op benen, armen, hoofd… op elke plek waar de huid geschikt is om bloed te zuigen. Bedbugs kunnen driemaal hun eigen gewicht aan bloed opzuigen, waardoor ze opzwellen als kleine teken. De jeuk is heftig en er ontstaat rode huiduitslag.

Bedbugs, hoe zien ze er uit?

Bedbugs zijn kleine roodbruine insecten/parasieten van ongeveer een halve centimeter grootte (of kleiner), die een plat achterlijf hebben als ze geen bloed gedronken hebben. Zodra ze gedronken hebben is hun lichaam opgezwollen tot driemaal hun gewicht. Ze verspreiden een sterke geur en ze kunnen ziektes overbrengen. Ze planten zich snel voort, waardoor je binnen enkele maanden een huis vol bedbugs kunt hebben. Als je bedbugs aantreft, begin dan direct met de bestrijding. In 2010 is de bedbug een plaag in Amerika, met name in de hoofdstad New York. Ook in Europa komt de bedwants helaas steeds vaker voor.