Bastaardsatijnrups, klachten, wat moet u doen?

De Bastaardsatijnrups komt soms in grote aantallen voor, met name na een zachte winter. In 2010 zorgt de Bastaardsatijnrups voor aardig wat 'overlast' in Den Haag, Scheveningen, Kijkduin… Het rupsje is mooi om te zien, maar veroorzaakt bij aanraking jeuk, blaasjes op de huid en soms ook irritaties aan de ogen of luchtwegen.

De Bastaardsatijnrups is op zich een mooi diertje om te zien. Als hij later groot is wordt hij een mooie nachtvlinder. Tot die tijd, gedurende zijn leventje als rups, is het een harig wezentje. Juist die haartjes zorgen voor overlast bij mensen. De haartjes, ook wel brandhaartjes genoemd, zijn fijn en klein en de rups laat ze los als hij zich verdedigen wil. De Bastaardsatijnrups vertoeft graag in meidoorn struiken en duindoorn struiken. Wandelt u door de duinen en strijkt u langs de struiken, dan kunt u gemakkelijk in aanraking komen met de venijnige haartjes. U kunt dus het beste de duinen even vermijden, en lukt dat niet dan is het verstandig om uw lichaam goed te bedekken met kleding en schoeisel. De rupsjes zullen zich over een tijdje terugtrekken in hun cocon en weer ontwaken als nachtvlinders.

In aanraking met Bastaardsatijnrups, wat moet u doen?

Heeft u klachten van de Bastaardsatijnrups, spoel de huid en/of ogen dan goed met schoon water. Als uw klachten op de luchtwegen zitten of aan het oog, neem dan contact op met de huisarts. Vertrouwd u het niet of heeft u ernstige klachten, neem dan ook contact op met de huisarts. Vermijd contact met de rups en let extra goed op uw spelende kinderen. De rupsen verblijven graag in de duinen maar omdat hete r zoveel zijn kunt u ze ook op de stranden tegenkomen.

Bastaardsatijnrups herkennen

Deze rups is harig en pluizig om te zien. Voor aan het lichaam kunnen twee rode stippen zitten. de rug is zwart of donkerbruin en de zijkanten van de rups zijn lichter van kleur, een soort wit streepje aan weerszijden. Het is een leuk rupsje om te zien, maar pak hem niet op! De haartjes van de rups bevatten een weerhaakje waardoor ze gemakkelijk aan huid, in het oog of in de luchtwegen blijven steken. Die haartjes kunnen ook ontstekingen veroorzaken.

Verpoppen

Als deze rups gaat verpoppen in mei of juni, komen er veel haartjes los. Als er dus veel rupsen zijn, zijn er ook veel haartjes in de lucht. In juli legt de Bastaardsatijnvlinder van de rups weer heel veel eitjes aan de onderkant van blaadjes van duindoorn en die eitjes komen dus het jaar daarop weer uit. Hoe meer zielen hoe meer vreugd gaat in dit geval dus niet echt op.