Avatars at Home

Het ronddolen in een virtuele wereld is al heel lang een wens van de mens. Je anders voordoen dan je in werkelijkheid bent ook. Rondlopen in een virtuele ruimte waar je met anderen kunnen rondlopen en praten, of samen een spel spelen of een video bekijken. Dat zou prachtig zijn. In het begin van het internet (eigenlijk het web rond 1994-1995) waren er een aantal avatar omgevingen, waarin je een eigen figuurtje kon samenstellen en kon typen en praten (via een microfoon) met andere aanwezigen. Organisaties of bedrijven konden een ruimte (room) inrichten waar mensen dan naar toe konden gaan.

Zeer bekende hedendaagse avatar omgevingen zijn natuurlijk Second Life en Habbo Hotel. In moderne 3D platforms wordt de 'avatar' van de speler als een virtuele 3-dimensionale figuur uitgebeeld, die de speler naar eigen smaak kan aankleden en stylen. Met name de Computerplatforms Second Life en Habbo Hotel zijn hier sterk in.

Er is een heel scala aan begrippen rond virtuele werelden en avatars. Neem de volgende termen maar eens:

  • Second Life is een driedimensionale 'Massive Multiplayer Online Role Playing Game' waarin de speler zich beweegt.
  • MMORPG World of Warcraft telt meer dan 9 miljoen (betalende) abonnees, waarvan op elk willekeurig moment een half miljoen spelers daadwerkelijk actief zijn in het spel.
  • Second Life heeft ongeveer tussen de 50.000 en 80.000 residents tegelijkertijd in Second Life (mei 2009).
  • Er bestaat een grote virtuele gemeenschap van kunstenaars en creatievelingen.
  • Een SLURL is een hyperlink naar een locatie binnen de virtuele wereld van Second Life.

Home, voor de PlayStation 3

De laatste stand van zaken rond avatars in een virtuele ruimte is Home van de Playstation 3. Hierin kun je samen over het internet bijv. films kijken. Een Playstation gebruiker plaats een film die lokaal staat op een tv-scherm in de Home omgeving en dan kan een voorbijganger de film bekijken op dat tv-scherm.
Kijk hier maar eens:

Je kunt ook nog de quick tour zien:

Avatars combineren in een virtuele ruimte op het scherm kun je hier zien: