APK keuring, welke papieren heeft u nodig?

De APK keuring keert elk jaar terug. Auto’s die op benzine rijden, die na 1 januari 2005 de weg op mogen, moeten om de twee jaar naar de APK keuring. Welke papieren heeft u nodig voor de APK keuring en waar moet u uw auto laten keuren?

Moet uw auto elk jaar APK gekeurd worden? Dan maakt u een afspraak bij een garage die APK keuringen verricht. U heeft de volgende papieren nodig:

  • Kentekenbewijzen Deel I en Deel II
  • APK keuringsbewijs van de vorige keuring (als u die heeft)
  • Verzekeringsbewijs (kan om gevraagd worden)

APK keuring, kosten

De APK keuring kost tussen de 30 en 60 euro. Bij een onderhoudsbeurt wordt de APK 'gratis' uitgevoerd. Voordat u reparaties laat uitvoeren is het verstandig om eerste een gespecificeerde offerte op papier te vragen, waarin de werkzaamheden en materialen duidelijk omschreven worden. Gaat het om grote bedragen, zoek dan eerste en second opinion voordat u akkoord gaat met de reparaties. Dit kan soms honderden euro's schelen. U kunt uw auto het beste laten herkeuren bij de RDW. U krijgt dan een objectief herkeuringsrapport. Als de RDW vindt dat uw auto inderdaad ten onrechte werd afgekeurd krijgt u de kosten van de herkeuring terug.

Waar laat u uw auto keuren?

Aan te raden is om uw auto bij de ANWB te laten keuren. Zij keuren objectief en zij voeren geen reparaties uit en zijn dus ook niet bevooroordeeld. Dit kan duizenden euro's per jaar kosten. Helaas zijn er nogal wat garages die beweren dat er reparaties moeten worden uitgevoerd, terwijl dit bij een herkeuring bij de ANWB niet w ar blijkt te zijn. Als u uw auto toch bij de plaatselijke garage wilt laten keuren, en u krijgt te horen dat er voor honderden euro's reparaties nodig zijn voordat de auto kan worden goedgekeurd, overweeg dan toch dat ritje naar een ANWB keuringsstation, om te kijken of het wel klopt.

Keuringsrapport

Het keuringsrapport mag op gewoon papier worden afgedrukt.