Anass Aouragh

Anass Aouragh was pas 13 jaar toen hij dood gevonden werd in een bosstrook in Wassenaar. Op woensdag 6 februari was het jongetje folders gaan bezorgen. Ook had hij die dag nog nieuwe kleren gekocht en hij had een bezoek aan de bibliotheek gebracht. Hoewel hij onder toezicht van jeugdzorg stond, ging het thuis de laatste tijd juist goed. Op school werd Anass wel gepest omdat de kinderen hem een beetje een buitenbeentje vonden door onder andere zijn opvallende retro kleding.

Anass Aouragh woonde in Wassenaar. Daar zat hij ook op school, op het Adelbert College. Hij werd daar gepest. Volgens de rector ging dat best wel ver. Het was geen plagen meer. Kinderen verklaren dat Anass ook wel eens klappen van de pestkoppen kreeg, uitgescholden werd voor homo of mietje, en dat hij vaak alleen stond.

6 Februari 2013

Op 6 februari 2013 gaat Anass naar school. Een paar meisjes lachen hem uit en later stuurt hij hen berichtjes via zijn mobieltje. Hij vraagt: haten jullie mij? Die middag gaat hij nieuwe kleren kopen, en naar de bibliotheek, en daarna, rond half vijf, gaat hij met zijn fiets folders rondbrengen in de wijk Oostdorp. Als hij om 18.00 uur nog niet thuis is begint zijn moeder zich zorgen te maken. Ze belt naar zijn mobiele telefoon maar hij neemt niet op. Vermoedelijk na meerdere pogingen om hem te bereiken, belt ze om half zeven 's avonds ongerust de politie. Het is dan al donker en Anass is nergens te bekennen. Om acht uur die avond wordt zijn fiets gevonden. De fiets zit op slot en wordt gevonden bij een picknicktafel in een stukje bosrijk gebied, waar ook vaak jongeren rondhangen. Terwijl de politie een zoekactie naar de jongen begint, blijft de moeder van Anass haar zoon herhaaldelijk bellen. Helaas wordt de telefoon om 21.00 uur uitgezet. Vanaf dat moment loopt het spoor naar Anass, letterlijk dood. Anass wordt nooit meer levend gezien. De volgende dag wordt hij dood aangetroffen. Zelfmoord, concludeert de politie na enkele dagen.

Zelfmoord?

Rond de dood van Anass Aouargh zweeft een vreemde sfeer. Op een of andere manier lijken veel mensen niet echt overtuigd dat het 100% vaststaat dat Anass zelfmoord heeft gepleegd. Natuurlijk, als hij zichzelf het leven ontnam omdat hij de eenzaamheid en het verdriet wat pesten teweegbrengt, niet meer verdragen kon, is dat verschrikkelijk maar niet ondenkbaar. Niet zolang geleden werd Nederland geschokt door een paar andere zelfmoorden van jonge mensen, die ook uit het leven gestapt waren omdat aanhoudend gepest en uitsluiting hen depressief en suïcidaal gemaakt had. Tim Ribberink maakte na jaren gepest te zijn, een einde aan zijn leven. Fleur Bloemen maakte na jarenlang gepest te zijn, een einde aan haar leven door in het zicht van klasgenoten, voor de trein te springen. Maar dat deze jonge mensen zelfmoord gepleegd hadden was van meet af aan duidelijk. Ze lieten berichten achter of anderen waren getuige geweest van hun zelfmoord. Bij Anass waren er geruchten. Geruchten die op moord konden wijzen.

Geruchten

  • Zo ging het gerucht dat jongens Anass gedreigd zouden hebben dat ze hem die middag in elkaar zouden slaan
  • Zo ging ook het gerucht dat een kind die woensdag om kwart voor zeven gezien had dat Anass door drie jongens geslagen werd en geschopt.
  • Een ander kind vertelt thuis dat hij/zij Anass rond half acht 's avonds gezien heeft in het gezelschap van een man die er eng uitzag. De man, die met Anass aan de Katwijkseweg gezien was, droeg volgens de getuige een grijze joggingbroek.

Amber alert

Om 23.45 uur 6 februari stuurt de politie een Amber Alert rond. De politie is dan al uren op zoek in de omgeving waar de fiets van Anass gevonden is. Met speurhonden en een helikopter wordt het gebied uitgekamd. Waar Anass zich op dat moment bevindt is onduidelijk. In elk geval wordt hij door de speurhonden niet getraceerd en ook de helikopter of politie aan de grond, vinden geen spoor van hem. Ze zoeken door tot diep in de nacht. Dan wordt de zoekactie gestaakt. Waar Anass zich op dat moment dan ook mag bevinden, hij is niet daar waar men hem zoekt.

Het feit dat Anass de avond van de 6e februari niet gevonden wordt in dat gebied, is tevens het meest geheimzinnige aan deze zaak. Want Anass wordt de volgende dag, om 10 uur in de ochtend, wel in dat gebied gevonden, en slechts op ongeveer 50 meter afstand van zijn fiets. De plaats waar Anass gevonden werd, is geen dichtbegroeid gebied waar hij slecht zichtbaar zou zijn. Ook is het een plek waar veel wandelaars hun hond uitlaten en fietsers voorbijrijden. 's Morgens was er zelfs nog gezocht in de omgeving. Een man die 's morgens een rondje gemaakt had verklaarde dat hij rond 8 uur 's morgens nog daar gelopen had en dat er toen niets bijzonders te zien was geweest. Om 10 uur werd de jongen echter dood aangetroffen, vlakbij het hek van Duinrell.

Onderzoek

Uit onderzoek blijkt dat er op de plaats waar Anass gevonden wordt, geen sporen worden gevonden die op een misdrijf wijzen. Zijn gezicht is echter wel toegetakeld. Blauwe plekken en een snee in zijn wenkbrauw. Hoe de verwondingen ontstaan zijn, daar is in de pers niets over bekend gemaakt. We mogen aannemen dat de patholoog anatoom er wel een verklaring voor heeft, maar zolang er niets over bekendgemaakt wordt roepen de verwondingen alleen maar nog meer vragen op. Volgens de vader van het jochie, die Anass gezien heeft na zijn dood, zijn er sporen die wijzen op een misdrijf. Volgens Marokkaanse gewoonte werd Anass na zijn dood verzorgd, en volgens getuigen die daarbij aanwezig geweest zijn zaten ook blauwe plekken op zijn lichaam. De familie van Anass is dan ook overtuigd dat hun kind zichzelf niet van het leven heeft beroofd. Zij zijn overtuigd dat hij werd vermoord. Gezien de tegenstrijdige geruchten, en het feit dat Anass niet gevonden werd op de avond dat er met speurhonden vruchteloos in de omgeving gezocht werd, is er genoeg ruimte voor 1000 vragen. Ook de getuigenverklaringen van de laatste mensen die het jongetje het laatst in leven hebben gezien, roepen vragen op. Verder is het nu nog steeds niet bekendgemaakt waarom hij 's avonds niet meteen gevonden is door de politie.

Doodsoorzaak

De doodsoorzaak is verstikking door een (grijze) sjaal om zijn nek. Of de sjaal aan Anass toebehoorde is verder niet bekendgemaakt. Of hij die sjaal die dag droeg, is ook niet bekend. In het Amber Alert wordt de sjaal niet genoemd.

Op internet circuleert een foto van Anass van na zijn dood. Op die foto is te zien dat de jongen een flinke snee in zijn wenkbrauw had en ook blauwe plekken in het gezicht. In zijn hals loopt een striem. De afdruk van een touw of koord of riem (blijkt dus een sjaal te zijn). De foto is confronterend, en snijd je de adem af en doet je de ogen dichtslaan. We willen niet dat kinderen lijden, sterven, voorbij gaan. Aan het leven van een bijzonder kind, is in elk geval een einde gekomen. Wat overblijft zijn herinneringen, droefheid, en te veel vragen. Vragen die hopelijk ooit beantwoord zullen worden.