Allergische reacties. Symptomen en behandeling

Allergische reacties komen veel voor. Allergisch zijn is lastig omdat het veel klachten kan veroorzaken. Mensen kunnen allergisch zijn voor enorm veel stoffen. Bekend zijn bijvoorbeeld allergie voor huisstofmijt, insectenbeten, hooikoorts waarbij de pollen een belangrijke rol spelen, bepaalde stoffen in medicijnen en nikkelallergie of metaalallergie. waar van alles te verkrijgen is om allergische reacties te voorkomen en te bestrijden.

Wat is allergie? Allergie wil zeggen dat het lichaam en afweerreactie geeft op stoffen waarbij dat eigenlijk niet gewenst is. Er treedt dan een allergische reactie op. Het afweersysteem zorgt voor deze reactie. Gewoonlijk reageert het afweersysteem op stoffen die ons schade kunnen toebrengen. Bij een allergische reactie vecht het afweersysteem tegen stoffen die het afweersysteem ten onrechte prikkelen tot verzet. Dit kan stuifmeel zijn, maar ook bepaalde stoffen in voedsel, of het kan door andere oorzaken ontstaan.

Symptomen en verschijnselen

Allergische reacties kunnen allerlei klachten veroorzaken, bijvoorbeeld:

  • jeuk op de huid of slijmvliezen
  • niezen, hoesten, loopneus en dergelijke
  • zwellingen, bijvoorbeeld dikke ogen of oedeem elders
  • benauwdheid, zoals astma of kortademigheid
  • eczeem
  • jeukbulten
  • huiduitslag
  • shock (in ernstige gevallen)
  • overige

Alergische reactie Poison Ivy

Allergenen, wat zijn dat?

Allergenen zijn de stoffen die allergische reacties aanwakkeren en oproepen. Er bestaan enorm veel allergenen. U kunt in aanraking zijn gekomen met een stof waarop u allergisch reageert terwijl u het allergeen niet terug kunt vinden. Bijvoorbeeld een stofje in een parfum of een plant. Het kan dan niet meer te achterhalen zijn waarvoor u allergisch blijkt te zijn, maar u heeft de verschijnselen wel. Daarentegen zijn er ook verschillende allergenen die erom berucht zijn dat ze allergische reacties oproepen, bijvoorbeeld:

  • Huisstofmijt
  • Huidschilfers van dieren
  • Geneesmiddelen
  • Stuifmeel van bloemen, bomen of planten
  • Voedselallergie zoal voor melk, ei, noten, pinda, gluten, enzovoorts
  • Allergisch voor bepaalde insectenbeten
  • Contactallergie, bijvoorbeeld bij contact met bepaalde stoffen in metalen of latex. Ook in make-up kunnen stoffen zitten waarop allergisch gereageerd kan worden
  • Chemicaliën

Allergische reactie voorkomen

Allergische reacties worden het beste voorkomen om niet met de stof in aanraking te komen, maar dat is in het dagelijks leven lang niet altijd mogelijk. Voor een groot aantal allergieën bestaan er geneesmiddelen om de klachten te onderdrukken. Er bestaan ook veel hulpmiddelen om reacties te voorkomen. Bij ernstige klachten, zoals benauwdheid, kan de huisarts hulp bieden. Als u allergisch bent voor stoffen in bepaalde medicijnen is het makkelijker om de stof uit de weg te gaan dan wanneer u hooikoorts heeft of een allergie voor stoffen in voedsel. Allergieën worden door de omgeving vaak onderschat. Bepaalde allergieën kunnen namelijk het leven geheel beheersen omdat men voortdurend moet opletten niet in aanraking te komen met de stoffen.

Allergisch voor insectenbeet

U kunt allergisch reageren op insectenbeten. Bepaalde insecten in ons land zijn erom berucht, zoals voor:

  • bijen
  • wespen
  • horzels
  • rode mier

Verschijnselen

Allergische reacties kunnen allerlei verschijnselen oproepen, zoals jeuk, rode ogen, niezen, hoesten, eczeem, benauwdheid, bulten/galbulten, overige klachten.

Gevaarlijke allergische reactie

Een allergische reactie kan gevaarlijk zijn, de klachten nemen dan niet af maar toe. Er kan zelfs sprake zijn van:

  • benauwdheid
  • zwellingen in de mond en/of keel
  • moeilijk ademhalen
  • verwardheid
  • moeite om te praten
  • flauwvallen en/of in shock raken
  • overgeven
  • angst
  • daling van de bloeddruk
  • krampen in het lichaam

Bij allergische reacties die toenemen of die om welke reden dan ook, angst, benauwdheid of gevaar opleveren, moet u altijd een arts bellen. Ook als u het gewoon niet vertrouwd belt u gerust met een dokter.