Afvallen in drie stappen

50% van de mensen in Nederland heeft overgewicht. Een groot deel van deze mensen heeft reeds een of meerdere keren geprobeerd om blijvend af te vallen. Uit onderzoek blijkt dat slechts een klein percentage het lukt om blijvend af te vallen. Meestal is al het gewicht wat u afgevallen bent, binnen een jaar weer terug. Dit werkt demotiverend. Op den duur kunt u het idee krijgen dat afvallen toch geen enkele zin heeft. Afvallen in drie stappen, hoe pakt u dat aan?

Veel mensen beginnen spontaan aan een dieet, omdat ze vinden dat er een paar kilo vanaf moeten, of omdat ze vinden dat er tientallen kilo's af moeten. In elk geval komt er een moment dat u zegt: ik ben op dieet. Vaak is het aan het begin nog redelijk succesvol. U eet minder, beweegt wellicht wat meer en inderdaad valt u een paar kilo af. Daarna lijkt het of uw motivatie vanzelf verslapt. U gaat naar een feestje en eet gewoon gezellig mee. Morgen is er weer een dag, denkt u. Een mens kan niet eeuwig lijnen, denkt u. De schade zal wel meevallen, denkt u. De volgende dag gaat u op de weegschaal staan, en tot uw verbazing bent u niet 1 maar 2,5 kilo zwaarder. U ziet het nu helemaal niet meer zitten. U stopt maar even met lijnen en u gooit het bijltje erbij neer. De komende tijd eet u alles waar u zin in heeft, als een soort reactie op het ontzeggen van lekker calorierijk eten.

Eetbuien

Of u heeft zich enkele weken of maanden aan een streng dieet gehouden. U ging wekelijks naar meetings met lotgenoten en u bent 10 kilo of meer afgevallen. U bent trots en tevreden en gelukkig. Er ontbreek maar een ding aan uw leven: dat is eten wat u eten wilt. Toch houdt u vol. U weet zeker dat het u lukken zal. U ziet voor u hoe u over een tijdje slank en fit zal zijn. Maar op een dag verliest u de controle en u krijgt een enorme eetbui. U eet alles wat u zichzelf al al die weken of maanden heeft onthouden. Zelfs als u al vol zit denkt u: wat kan ik nog eten voordat ik morgen weer streng begin met lijnen? U haalt dus nog ijs en 's avonds patat in huis… De volgende dag wilt u de draad van het dieet weer oppakken, maar dat blijkt lastiger dan verwacht. Ongemerkt bent u weer vervallen in uw oude eetpatroon. U wilt nog wel op dieet, maar de motivatie lijkt in een soort mist gevat. U eet verkeerde dingen en denkt: nog een dagje zondigen, morgen pak ik de draad weer op, echt!

Na een paar dagen bent u 5 kilo aangekomen, en dat is zo demotiverend dat u de weg terug voorlopig maar even uitstelt. Het lijkt toch allemaal zo zinloos.

Herkenbaar?

Voor veel mensen zullen soortgelijke boobytraps herkenbaar zijn. Om af te kunnen vallen heeft u veel meer nodig dan een dieet:

  • 1. Acceptatie dat eten verslavend kan zijn en dat u dus ook de problemen ondergaat die alle verslaafden ondergaan, als zij de verslaving willen stoppen. U raakt waarschijnlijk niet alleen verslaafd aan bepaald soort voedsel (koolhydraten, vetten, suiker en zout, enzovoorts) maar ook aan eetgedrag en eetpatronen en gewoontes. U kunt een goed hulpmiddel gebruiken om af te vallen.
  • 2. Inzicht in uw eigen eetpatroon met behulp van een precies dagboek + tijdstippen, redenen en aanleidingen om te eten en gemoedstoestand die gemeld kan worden, bijvoorbeeld; 11.10 boterham gegeten, omdat ik toevallig in de keuken was en lekker beleg zag, ik verveelde me vanmorgen
  • 3. Overtuiging dat een streng dieet uiteindelijk niet het gewenste effect heeft

Stap 1

Als u wilt afvallen is het belangrijk dat u niet snel wilt afvallen. Snel afvallen heeft veel meer nadelen dan voordelen. Veel mensen vinden 1 Kilo per week afvallen al te weinig, terwijl we dan praten over 52 kilo vet per jaar. Is dat weinig? Persoonlijk vind ik 1 kilo per week afvallen voor de meeste mensen te veel, 1 pond per week lijkt me een beter uitgangspunt, ook om uw lichaam te laten wennen aan het afvallen. Als u wilt afvallen besef dan dat het geen kwestie is van een knop omzetten, minder te eten, wat meer te bewegen en regelmatig op een houtje bijten. Eetpatronen, eetgewoontes, voorkeur voor bepaalde soorten eten zoals zoet of zout, al deze dingen kunnen verslavend zijn. Zoals een gokker verslaafd kan raken aan het verlangen naar winnen, zo kan u verslaafd geraakt zijn aan het verlangen naar specifiek ongezond eten. Probeer voor uzelf te achterhalen wat hier van waar is. Wat betekent eten voor u? Wat voelt u als u eet en wat voelt u daarna? Een gokverslaafde voelt zich geweldig als hij/zij gokt, maar daarna voelt hij/zij zich vaak schuldig en gefaald.

Stap 2

Ga niet zo snel aan de lijn. Probeer eerst inzicht te krijgen in de valkuilen. Hou eerst eens een week of tien dagen een dagboek bij waarin u opschrijft:

  • wat u eet
  • wanneer u eet
  • waarom u eet
  • wat voelde u kort voordat u onverwachts at?
  • wat voelde u na het eten?

Emo-eten en troostvoedsel, gezelligheidseten of kwel-hapjes?

  • Schrijf dus gewoon alles op wat u heeft opgegeten, op welk moment, wat de reden was (bijvoorbeeld: ontbijt, onverwachts bezoek, koekje bij de koffie gekregen, verjaardag, verveling, verdriet, enzovoorts)
  • Schrijf ook precies op wanneer u eet, met tijdstippen. U krijgt daardoor inzicht in uw dagelijkse routine en de momenten dat uw maag om eten vraagt
  • Als u onverwachts begint te eten, bijvoorbeeld een zak snoep of chips of iets anders wat u eigenlijk niet had willen eten, schrijf dan op wat u voelde vlak voordat u op zoek ging naar iets lekkers, bijvoorbeeld: ik verveelde me, ik voelde me eenzaam, ik had ruzie met mijn partner, ik had zin om een film te kijken met iets lekkers erbij, enzovoorts. Hierdoor krijgt u inzicht in de dingen die u aanzetten tot troosteten of emotie-eten

Stap 3

De grootste valkuil van af willen vallen is misschien wel de verkeerde gedachte dat u weinig moet gaan eten. Als u te weinig eet gaat uw lichaam al heel snel minder vet verbranden, want hoewel we genoeg te eten hebben, is ons lichaam nog steeds gebouwd om te overleven in tijden van schaarste. Als uw weinig gaat eten, gaat uw lichaam dus minder snel vet verbranden. U valt daardoor langzaam af, en u komt heel snel weer bij zodra u een dagje gewoon eet.

Mentaal Dieetplan, waarom wel?

Het Mentale Dieetplan is geen dieet maar een planning om af te vallen. U leert lekker eten en toch af te vallen. U leert inzicht krijgen in uw beweegredenen en verlangens, u leert uzelf niet te veroordelen maar met respect te behandelen. Het dieetplan is een bestseller bij PayPro. Het is een dieetplan waarbij echt veel, regelmatig en lekker eten mag, met heerlijke recepten. U leert d everschillen kennen tussen dik makende ongezonde koolhydraten en waardevolle koolhydraten en suikers. U mag de lekkerste dingen eten, dat beloof ik u alvast. Een absolute aanrader voor iedereen die geleidelijk wil afvallen op een gezonde en plezierige manier.