Açai bes, goed voor het hart?

De Açai bes blijkt goed te zijn voor het hart. Deze geneeskrachtige bes helpt bijvoorbeeld het cholesterolgehalte te verlagen. De Açai bes verlaagd ook de bloeddruk en gaat veroudering tegen. Dankzij stoffen in de bes wordt het hart minder zwaar belast en zo zijn er nog veel voordelen van deze bes te noemen. Dit wordt allemaal beweert over deze bes, maar is het waar?

De Açai bes bevat veel calcium en zou antioxidanten aanmaken. de bes bevat veel gezonde stoffen waardoor veroudering, cholesterol en botontkalking wordt tegen gegaan. Men gelooft steeds meer in de positieve effecten van de stoffen in deze bes. U kunt supplementen verkrijgen waar de bes in verwerkt is. Hoewel de bes voldoende vitamines en andere stoffen gevat, is het niet duidelijk of de waardering niet wat overdreven wordt. Acai bes wordt als superfood gepresenteerd, eenmaal werd deze term gelanceerd door dr. Oss op tv, en sindsdien is de term een hype geworden.

Wat is superfood?

Superfood is feitelijk niets anders dan voedsel wat in verhouding tot ander voedsel vaak (lang niet altijd) wat meer vitamines en andere bouwstoffen bevat. Het 'super' zit hem dus niet in het nooit bewezen feit dat het voedsel bijzondere eigenschappen zou hebben, je bereikt hetzelfde als je meer fruitsoorten eet, maar je hebt er dan misschien meer van nodig dan van het superfood product. Ook kan het misschien voorkomen dat het superfood voedsel bouwstoffen bevat die je niet vaak in andere producten tegenkomt.

Bekende voorbeelden superfood
Bekende voorbeelden van zogenaamd superfoods zijn:

  • Gojibessen
  • chiazaad
  • tarwegras
  • pure chocolade
  • Mangosteenbaobab
  • kaneel
  • overige

Al bovengenoemde powerfoods bevatten hoog gehalte aan bepaalde stoffen, maar eerlijk is eerlijk, waarschijnlijk verrichten deze foods geen wonderen. Je zou ook kunnen zeggen dat het gewone producten zijn, die veel gezonde bouwstoffen bevatten, maar te veel is nooit goed. Van Chiazaad kan je bloed bijvoorbeeld te dun worden, dus lees goed de gebruiksaanwijzing en overdrijf het gebruik van superfoods niet. Het zijn geen geneesmiddelen en hebben die kracht ook niet.