Aardbeien op balkon of in de tuin, zelf kweken

Aardbeien planten, telen en kweken, filmpje

Aardbeien op balkon of tuin. Zelf aardbeien kweken is leuk en eenvoudig zelf te doen. Er zijn verschillende aardbeien soorten die spoedig vruchten dragen. Koop wel biologische planten want de giffen die door tuincentra worden gebruikt zijn niet best voor uw gezondheid. Er zijn ook aardbeidensoorten die tot in de herfst nog aardbeien geven. Het is dus aan te bevelen om verschillende soorten te planten, zodat u maanden zelf kunt oogsten.

Aardbeien planten, welke grond is geschikt?

Aardbeien houden van gewone aarde, tuingrond is dus prima. Ze hebben wel een voorkeur voor humusgrond. Van oorsprong zijn aardbeien namelijk bosplanten. We kennen allemaal wel de wilde aardbei. Als u aardbeien gaat planten hou er dan rekening mee dat grootvruchtige soorten slechts enkele jaren volop aardbeien blijven geven. Dan moeten ze verplaatst worden. De doordragende aardbeienplanten blijven jaren vruchten geven en leven langer. Zon is gunstig voor het rijpen van de vruchten, maar als groeiplaats is halfschaduw ook goed.

Aardbeien, wanneer moet je aardbeiplanten in de grond planten?

De planten kunnen worden ingeplant in juni, maar de nazomer is een goede planttijd. De planten hebben dan tijd om voor de winter goed te wortelen. De eerste aardbeien zullen dan in juni rijpen. Zogenaamde doordragers zullen letterlijk lang vruchten door dragen. Grootvruchtigen geven in juni en juli oogst. De opbrengst van grootvruchtigen is in het derde jaar het grootste. Daarna wordt de oogst minder. U zal dan nieuwe planten moeten planten, maar plaats deze niet op dezelfde plek. Dat is van groot belang. In de grond zitten afvalstoffen van de voorgangers, bovendien is de grond uitgeput. Plant de planten in rijen, dat oogst en verzorgd het makkelijkste. Het is ook mogelijk om onder fruitbomen te planten.

Aardbeien in potten kweken, kan dat?

Aardbeien laten zich prima in potten planten en verzorgen. Er zijn zelfs speciale aardbeipotten. Hangende aardbeien doen het daarin extra goed.

Verzorging aardbeiplanten

  • Goed water geven na het inplanten, bij droogte
  • Combinatieteelt met knoflook is aan te raden omdat Botrytis (grauwe schimmel) dan wordt tegen gegaan
  • Mulchen met stro tijdens vruchtvorming en bloei (vruchten blijven schoner en droger)

Aardbeiplanten als bodembedekkers, kan dat?

Doordragende aardbeisoorten gaan lang mee en zijn geschikt als bodembedekker. Ze kruipen steeds verder en leggen nieuwe scheuten aan. U kunt lekker lang vruchten plukken.