Aambeien, wat nu?

Aambeien komen veel voor. De verschijnselen van aambeien zijn pijn (rectaal), jeuk rondom de kringspier, en/of (een beetje helder rood bloed) bij de ontlasting. Aambeien zijn eigenlijk een soort van spataderen, die ontstaan door persen. Wat kunt u tegen aambeien doen en wanneer moet u met aambeien naar de dokter?

Aambeien beginnen vaak met ergerlijke jeuk rondom de kringspier, als u op de wc zit kunt u er extra last van hebben. Ook heftige jeuk op plaatsen bij de kringspier kunnen een signaal zijn. Aambeien komen vaker voor bij oudere mensen, maar ook op jonge leeftijd kunt u er al last van hebben. Heeft u kinderen die last hebben van jeuk rondom de anus, ga dan altijd even langs de huisarts. Het kunnen in zo'n geval wormpjes zijn of een heel ander probleem zijn.

cdIOdO

Aambeien, u ontdekt ze meestal als u op de wc zit

Aambeien verschijnselen

Aambeien herkent u door pijn, jeuk en bloedverlies, rectaal. De jeuk kan heel heftig zijn, ook de pijn kan flink zijn. Bloedverlies ontstaat vooral na persen als u naar de wc gaat, omdat de darmen dan in beweging zijn. Beginnende of kleine aambeien kunnen over het algemeen goed behandeld worden met aambeiencrème. Zijn er echter te veel aambeien, dan kan operatief behandelen noodzakelijk zijn. Aambeien komen niet alleen uitwendig voor, maar ook inwendig. Bij uitwendige aambeien heeft u meer last van pijn en jeuk. Ook kunt u helder rood bloed aantreffen op wc papier of zelfs in ondergoed of in de wc. Als u veel last heeft, bezoek dan uw arts. Ook als aambeien niet overgaan, bezoekt u uw huisarts.

Inwendige aambeien

Aambeien die inwendig zijn kunnen ook bloedverlies veroorzaken. Bloed verliezen via de anus kan echter ook duiden op ernstiger zaken dan aambeien, zoals darmkanker. Bij aambeien of bloedverlies is het dus altijd verstandig om uw huisarts te bezoeken, met name als er sprake is van bloedverlies.

Aambeien en toenemende pijn

Wordt de pijn bij aambeien steeds erger, laat het dan door een dokter onderzoeken.