3 D printer. Wie, wat, waar?

Een 3-D printer is een printer die 2D ontwerpen omzet in 3 dimensionale voorwerpen. Aan de hand van het 2-D ontwerp, gaat de printer aan de slag met een soort spuitje vloeibaar plastic of gips, en bouwt het 3-D model op in laagjes tot een complete 3-D mockup ontstaat. Hoe werkt het? En wat betekent deze uitvinding voor de wereld?

Filmpje van voorwerpen gemaakt met 3 D printer

3D Printer

Een 3D printer in je eigen huis en met die printer allerlei voorwerpen naadloos namaken of zelf nieuwe voorwerpen bedenken en in 3-D laten uitvoeren door de printer, is geen illusie meer. Er zijn al verschillende 3D printers die gewoon thuis in elkaar gezet worden, en gebruikt. De 3-D printers zijn ronduit verslavend, want wie wil niet een afdruk van zijn eigen hoofd in 3 D maken? Of het ontbrekende moertje van een kast, of een fantasiefiguur in 3-D uitvoeren? Moeilijk is het niet, want de printer doet het werk. Die bouwt het voorwerp letterlijk op in materie, vanaf het 2-D ontwerp op papier.

3 D printers

U Print van Graphics System Corps bouwde een 3-D printer die te koop is voor 15.000 dollar. Hiermee kunnen grotere en kleine modellen gemaakt worden. Maar 3 D printers worden met de dag goedkoper.
Er zijn verschillende 3D printers die steeds meer bekendheid genieten in de media. Bijvoorbeeld:

  • UP! (Weegt nog geen 5 kilo) Deze printer draait op Windows. Eenvoudig in gebruik, voor kleine 3 D voorwerpen/modellen.
  • RepRap is een open source 3D printer, en dus min of meer gratis, en men mag verwachten dat het een rage zal worden, als het dat al niet is. Het is een Brits open-source-project waar honderden mensen aan mee werkten.
  • Ultimaker
  • Zcorp Z450 Printer
  • Zprinter van ZCorporation
  • Objet met PolyJet technology
  • Overige

3D Printers, wat zijn de gevolgen?

Als mensen thuis hun eigen ontbrekende onderdelen kunnen maken, wat heeft dit dat voor invloed op de economie? Je beker breekt en je maakt even een nieuwe. Je kind wil lego of ander speelgoed en je maakt het even in de 3D printer. De mogelijkheden zijn eindeloos en de printers zijn nu al betaalbaar. De open source printer os helemaal betaalbaar en zelf te bouwen. Ook in het bedrijfsleven komen 3-D printers natuurlijk goed van pas. Onderdelen kunnen meteen 3 D worden getoond en bouwprojecten worden als kant en klare 3 Dimensionale maquettes uit de printer gehaald. Hoor ik daar heel veel toekomstmuziek? Inderdaad. Ik hoor schellen, orkesten en hemelse bazuinen. Wie heeft de 3 D printer uitgevonden? Dat moet ik nog even uitzoeken en ik zal het later aan het artikel toevoegen.

Open source 3D printer

Open source 3D printers worden gebouwd met RepRap. Je bouwt geloof ik uit losse onderdelen je eigen 3-D printer. Ik heb het nog niet geprobeerd maar ben het wel van plan. Als het me gelukt is laat ik weten hoe het beviel.